40186FL82OverigensVindenWeDeBelangrijksteElementen
QQLEQ
VAN DE OUD-PERZISCHE RELIGIE
IN DE VEDA´S, EVENALS IN EEN ANDER HEILIG BOEK, DE GATHA´S
EN DE AVESTA VAN ZOROASTER, DIE DOOR HUN KRITIEK OP HET BESTAANDE RELIGIEUZE STELSEL EEN BEELD GEVEN DAT OVEREENKOMT
MET DE VEDISCHE GEGEVENS.
Daarentegen beschikken we over zeer weinig archeologische elementen:
enerzijds zijn alle geschreven sporen van deze religie verdwenen, waarschijnlijk héél erg
grondig geplunderd door de aanhangers van latere godsdiensten,
in het bijzonder van het zoroastrisme, toen dat
staatsgodsdienst werd?!
Anderzijds is ons van deze religie geen tempel bekend,
waarvan de architectuur een bron van informatie had kunnen vormen:
de Oud-Perzische cultus speelde zich, net als de Vedische cultus,
in de open lucht af, rond
een heilig vuur!?
Het vuur,
dat volgens Mircea Eliade al in de prehistorie aanbeden werd,
stond centraal in de Arische geloofsovertuigingen:
het is de god ATAR.
Deze god staat niet bovenaan de hiërarchie,
maar neemt binnen het zeer uitgestrekte godendom
zelfs een lagere positie in.
Maar zijn functie is veel belangrijker dan zijn status:
hij is de enige boodschapper van de offergaven die de mensen aan de goden brengen,
het enige wezen dat in staat is om de oblaties in zijn armen te nemen en naar de hemel te vervoeren, samen met de gebeden, die daarom verplicht tegenover hèm
opgezegd moeten worden!
In de Indiase traditie wordt Atar {AGNI}
trouwens de ´koetsier van de goden´ genoemd?
Het ander element dat intrinsiek ermee verbonden is
en dat centraal staat in de Arische geloofsbasis, is het offer,
dat uiteraard door het vuur wordt verteerd!
Hetzelfde woord,
in het Sanskriet YAJNA
en in het Oud-Perzisch YASNA, wordt gebruikt
om zowel de liturgie als het offer
aan te duiden.
Het is tenslotte ondenkbaar
dat een liturgie zonder offer gehouden wordt,
dat wil zeggen zonder de goden met een offerande te voeden
{terwijl ze eten, komen er uit hun mond zegeningen,
voor wie hèn dìt voedsel gestuurd heeft}
en hen in staat te stellen om hun
weldaden voort te zetten.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende