50067 MÓET ‘t criterium voor geloofwaardigheid van
ONZE
QQLEQ GESCHIEDENIS
DÀN NÍET WORDEN
GEZOCHT IN DE BETROUWBAARHEID
VÀN DÍT WOORD ZÈLF!?
Worden wij zo niet teruggeworpen
op een zeer 😖 ònhistorische instantie,
namelijk op ‘n betrouwbaarheid die niet de ònze
zíjn kàn, nòch die van onze geschiedenis,
maar die gelegen is in het WÉZEN
van dìt Woord zèlf,
nl., namelijk hierin, dat wat
(deze) G D zègt
HIJ/ZIJ/HET
óók dóet?
EN ZOU DÀT MISSCHIEN 🤔
~ en àch, àlles schijnt er tégen! ~
de grònd lèggen
vóór de geloofwaardigheid
niet ènkel van de Schrift, 9
maar dàn vervòlgens
óók vàn ònze geschiedenis,
van onze cultuur
& van ònszèlf &, wie weet,
zèlfs van
‘de kerkgeschiedenis’:
WÀT zíjn Gàng
& ÌNHOUD?
Kortom,
dé gàng van ‘t betóóg
in ons schrijven ✍️
loopt ongeveer
als volgt!
De vergelijking
tussen onze geschiedenis & ‘t
geschiedend Woord werd opgesteld
in telkens twee met elkaar met elkaar
corresponderende rondborstige
(hoofd)stùkken?!
De thematische gezichtspunten
waaronder die vergelijkingen
plaatsvinden
wisselen,
maar het LEITMOTIV
BLIJFT HETZELFDE!?
Van ‘n chronologische
behandeling van de stof
kan bij deze opzet al
geen sprake meer zijn?
Bovendien zou deze werkwijze
indruisen tegen de strekking
van ons gehele betoog!
De aangevoerde paradigma’s
zijn uiteraard selectief,
en er zouden hier ook
nog vele andere
aan toegevoegd
kunnen worden?
Dus we moesten ons wel
blijven beperken!
Niettemin mogen zij
representief worden geacht
voor de probleemstelling……
Gestreefd is niet naar volledigheid:
de breedte v/h onderzoek
stond het niet toe!?
Het resultaat blijft stukwerk:
het zíj zó!
De paradigma’s
zijn grotendeels
van geschiedfilosofische aard.
Maar ook dat hoeft
niet ten koste te gaan
van de kleine verhalen??!!!
Al zéker niet als ook wel blijkt
dat héél kléine verhalen
gróót kùnnen zíjn,
zéér GROOT!
Genoeg voor nu,
afwisseling baart kunst?
Winden waaien om de rotsen,
golven stromen over landen en streken:
lichten komen en verdwijnen: en onze
dagboeken zijn levende dingen vol met
tegenstrijdigheden, afwisselingen,
verrassende ontdekkingen via
onze natuur, cultuur als spieren,
botten en gewrichten: rèk- & trekkracht
omringd door verduistering
& verheldering!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende