ALS GIDS,
MAAR WIE ONBETROUWBAAR IS
GAAT AAN Z'N ONEERLIJKHEID TEN ONDER'!
'WIE WOEKERWINST NAJAAGT RICHT ZIJN
{[|]}
HUIS
TEN GRONDE
& WIE STEEKPENNINGEN
HAAT ZAL LEVEN'! [SPR.15:27]
''N GODDELOZE HAALT 'N BUNDEL GELD TEVOORSCHIJN:
HIJ KOOPT ÒM & KROMT DE PADEN VAN 'T RECHT'! [17:23]
ZÓ KLINKEN ER ÓÓK DOOR ALLE BOEKEN, SPREUKEN & UITSPRAKEN DE WAARSCHUWINGEN
TEGEN KWÁÁDSPREKEN: EEN KWAADAARDIG IEMAND RICHT MET ZIJN WOORDEN ANDEREN TE GRONDE,
MAAR EEN RECHTVAARDIGE WORDT DOOR INZICHT GERÈD! [11:9] BIJ EEN RODDELAAR
IS EEN GEHEIM NIET VEILIG: WIE BETROUWBAAR IS, HÙLT ZICH IN STILZWIJGEN!
[11:13] ZÓ PASSEREN 'R VELE HONDERDEN PAGINA'S LÀNG LICHTZINNIGHEID,
LUIHEID, GEILHEID, DOMHEID, HEBZUCHT, HOOGMOED, JALOEZIE,
DRANKZUCHTIGHEID & ALLERLEI ANDERE DRUGSVERSLAVINGEN,
EERZUCHT, KWAAD AARDIGHEID, HAATDRAGENDHEID,
IJDELHEID & DRIFTEN AFWISSELEND DE REVUE
IN ÀL DE BIJBELSE PANORAMA'S, EVA'S
& ADAMS!!!!
In
de nbv/2004
komt ook 't poëtisch karakter
v/d hoofdstukken 10-29 goed tot z'n recht,
& is er te zien hóe de eerste 9 & laatste twee hoofdstukken
zich daarvan onderscheiden? Spreuken 1-9 geeft 'n hele reeks van vaderlijke
& moederlijke raadgevingen aan hun 'zoon', waarbij 't ook heel erg goed gáán kàn
òm de verhouding van 'n leermeester met 'n leerling! In dit gedeelte treedt DÉ WÍJSHEID
ook al òp i/d gestalte van 'n moederlijke Vrouw: zíj stèlt zichzèlf vóór àls 't Tróetelkind vàn Dé Schèpper,
nog vóördàt híj zíjn schèppingswerk is begònnen (8:22-31), àls dé Bròn vàn zijn Vréugde, die SÁMEN mèt hèm
óók tóen al blíj was mèt héél hùn schèpping?! Déze Wíjsheid werd i/d joodse traditie al millennialang gezien als dé CHOCHMÁ,
DIE DÉÉL UITMAAKT VÀN GÒDS ÉIGEN WÉZEN, WÒRDEN ËN ZÍJN, & zó ook mede behórend tot z'n vrouwelijke kànt!
In 't Grieks vertaald heet zij daarom dan ook "SOPHIA"! 't "LOFLIED o/d stèrke Vróuw" waarmee dit boekje eindigt,
heeft grote invloed gehad o/d traditionele ròl die vrouwen i/d joods-christelijke traditie ook al van oudsher 'r
toebedeeld krijgen! Omdat SJLOMO als 'n uitzonderlijk wíjs Kóning gold, zijn ook veel van die spreuken uit
dìt boekrolletje aan hèm toe-geschreven & zíjn Náám, die i/h eerste vers al genoemd wordt, heeft ook
aan deze boekrollen 'n 'bijzonder gezàg' meegegeven? Hèt is 't úitgangspunt [1:7!] vàn 'HÈT BEGÌN
VÀN ÀLLE KÈNNIS ÈN ÒNS GEWÉTEN ÌS HÈT ÒNTZÀG VÓÓR DÉ HÉÉR G D'!,
zoals ook koningen van Israël zèlf dàt ÀLLEN móesten
léren & i/d praktijk brengen om hun
koningschap ÈCHT wáárd te
kùnnen zíjn. Vandaar
ook myDi
e.d.