44101140Altijd ‘t zelfde oude liedje met ‘n ietwat
QQleQ
ANDER JASJE?
Net als op Elephantine
is een beeld van de Joodse gemeenschap ~
met één voet in hun Joodse politeuma & de andere
in de grótere wereld 🗺 ~ levendig vastgelegd op bewaard gebleven papyri:
in 't Zenon-archief van ‘n belasting-ambtenaar van de Ptolemaeën die halverwege
de 3de eeuw BCE naar Palestina reisde; en nog rijker i/d Heracleopolis-papyri uit ‘t Fajoem~
gebied! Typisch is de zaak die voor de ARCHON of héérser v/d plaatselijke gemeenschap werd gebracht door ene Dorotheus, die uit de goedheid van z’n 💖 HÀRT
(en volgens één van de geboden uit de Thora)
z’n zieke zwager, Seithes, in huis had genomen en verzorgd
& ‘veel van mijn mìddelen uitgegeven’ gedurende zijn ziekte’! Niet alleen dàt,
maar Dorotheus had zijn nichtje, Philippa, vrij gekregen
uit de schuldenaren-gevangenis
en haar meegenomen naar zijn 🏡 huis
om haar daar te herenigen
met haar zieke vader!?
Een ècht MÈNSCH?
Nee, zei Dorotheus,
ik doe alleen maar wat de Torah opdraagt.
Voordat de zieke zwager stierf, werd Philippa bij wijze van wederdienst
officieel geadopteerd als een lid van het🧹🧺 🧽 Huishouden van Dorotheus.
Ze bleef daar vier jaar: die huiselijke idylle werd verstoord
toen Philippa’s moeder, Iona, opdook en de jonge 👩 vróuw méénam
naar het huis van haar tante, waarmee ze
voornoemde weldoener beroofde
van een behùlpzaam lid van het huishouden.
Om zijn eis dat het meisje aan hem
terug moest worden gegeven nu nog wat kracht
bij te zetten argumenteerde Dorotheus dat Philippa als verzorgde
en verzorgende wees terug zou keren naar haar voogd
en niet zozeer als nuttige huismeid
voor een mééster
(de hemel verhoede het!).
Dorotheus wees de archon erop
dat hij zich keurig had gehouden aan
het voorschrift van Leviticus 25:35 dat zegt:
“Wanneer êén van JÙLLIE
tot armoede vervalt en zich niet meer kan handhaven,
moet je hem bijstand verlenen”, hoewel nergens in de Torah
iets stond over 'n verplicht teruggeven van nichtjes.
De archon lijkt, misschien omdat dit
een klassiek geval was
van samensmelting van Joodse en
Griekse principes van voogdijschap,
de kant van Dorotheus te hebben gekozen!
Ook in de jaren ‘20
van de vorige eeuw bestond er nog
in het Nederland van die crisisjaren ‘allerlei slavernij’,
uitbuiting, misbruik & geweld: de verhalen die ik als kleine jongen hoorde
in de jaren ‘50 leken verdraaid veel op de Reuzen, Kleine
Duimpjes, Hans en Grietje,
Assepoesters
& ga zo maar door:
armoede,
sterfte, epidemieën,
volksziekten, kolonialisme,
strafexpedities, wraakacties, lijfstraffen
& uitbuitingen in heel veel vreselijk
langdurige gruwelijke
opzichten?!
Dus ook
de afgunst, de jaloezie,
veel doodslag, meer vluchtelingen, depressies
bij de vleet & nog méér allesbedreigende
oorlogstijden met hun
totale waanzin &
destructie
...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende