48903117 In feite is Noëtius niet de enige geweest
DIE
ZIJN QQLEQ
VERMOEDENS OVER DIT VRAAGSTUK
UITGESPROKEN HEEFT!
Aan ‘t begin
van de 3de eeuw blijkt PRAXEAS in Noord-Afrika & Rome
‘n navolger van hem?
Voor
de praxeanen dus
vormen Vader, Zoon & heilige Geest één & dezelfde persoon, aangezien er maar slechts
één persoon
in ‘G D’
ìs!
Daarbij vergelijkt hij
dit verschijnsel heel slim met de zòn:
de unieke essentie (de Vader) openbaart zich áán de menschen zowel in de vorm van licht (als de LOGOS)
àls wàrmte (de Géést)!
De meedogenloze Tertullianus
zal één van zijn boeken wijden aan het onderuithalen van deze Theorieën:
in Adversus Praxean (‘Tegen Praxeas’, 213) beschuldigt hij
z’n tegenstander ervan ‘in Rome twee duivelse werken te hebben verricht door de Parakleet te verjagen & de Vader
te kruisigen’.
Dat zou aan het begin
van de 3de eeuw de sabellianen niet beletten om grotendeels identieke ideeën uit te dragen:
G d, ‘t Unieke Beginsel, had zich in 3 vormen geopenbaard -
als Vader tijdens de schepping v/d wereld;
als Zoon, door mènsch te worden in Yehosjoea;
en als dé Géést, door de discipelen
van die Gezalfde te blijven
verlichten…
De leer van Sabellius,
die in 220 door de bisschop van Rome wordt veroordeeld,
zal echter nog i/d 4de eeuw zorgen voor ‘n verstoorde verstandhouding tussen westerse theologen ~
die de eenheid van wezen v/d Vader, Zoon
& heilige Geest belijden ~ & de oosterse
geleerden, die juist de nadruk leggen
op hun onderscheid
…
Die
twee millennia zijn dus
achteraf gezien razendsnel
voorbijgevlogen.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende