4305778 Er werden vier afzonderlijke verhaallijnen
        
QQQ
GEÏDENTIFICEERD DOOR
LAAT-19de-eeuwse Duitse Bijbelgeleerden -
met name Julius Wellhausen, de indrukwekkende 
initiator van de 'documentaire hypothese', die inhoudt
dat de eerste vijf boeken van de Bijbel voortkwamen uit onafhankelijke culturen,
die elk de oppergodheid op 'n ietwat andere manier vormgaven?! 
Ze gaven allemaal een andere versie 
van dezelfde gebeurtenissen ~ zèlfs van de schepping ~ die twee keer beschreven worden, 
en hebben verschillende toonaccenten die getuigen van 
hun respectievelijke interesses!?
De vroege jahwist 
of 'J'-tekst noemt de Israëlitische G d YaHWeH, 
en aangezien vormen van die naam voorkomen in het zuiden van Kanaän & in woestijstreken, 
wordt gedacht dat het verhaal begonnen is bij schrijvers uit het zuiden. 
De ELOHIST of 'E'-tekst, 
die G d aanroept als 'EL', identiek aan de naam van de Fenicisch-Kanaänitische oppergod, 
gekenmerkt als werk uit 'n noordelijker cultuur.
 In de 8ste eeuw BC, 
waarschijnlijk tijdens de heerschappij van de hervormer Chizkiyahoe, 
zijn die teksten weer bij elk ander gevoegd?! 
Misschien zijn de schrijvers 
die verantwoordelijk waren voor de 'E'-tekst, 
of hun afstammelingen {zowel qua roeping als qua familie}, 
naar het zuiden, naar Yeroesjalayiem gekomen na de verwoesting van het koninkrijk Israël 
door de Assyriërs in 721 BC, en hebben zij hun verhalen verder verweven 
tot de Judese 'J'-tekst.
 Op 'n gegeven moment 
i/d 7de eeuw BC, waarschijnlijk 
als reactie op het flagrante polytheïsme van Manasse, 
wordt er een zelfbewuste priesterlijke of 'P'-tekst samengesteld  met 'n corrigerende, 
dwangmatige obsessie met zelfs 'allerkleinste' details v/d 
religieuze voorschriften, de structuur v/d 
Tempel & de gewijde 
hiërarchie van stam 
en volk
...

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende