overgang(en) van baarmoeder t/m meno/penopauze(s)!
'scharniermomenten'
OVERGANGSSITUATIES,
waarbij het hele levensritme op z'n kop wordt gezet, zijn altijd kritieke situaties?
Dat is ook vandaag de mydidag nog steeds het geval!
Voor mensen die altijd op het platteland gewoond hebben
en die gewend zijn aan de rust die daar nog te vinden is en die
DAN
naar stedelijke gebieden trekken, is dat ook
NU
nog
een grote overgang
...
Ze komen immers
in een ander levenspatroon
en een ander ritme terecht?
De oude patronen en bindingen vallen weg!
Bepaalde tradities waarbij ze zijn opgegroeid
en gedragscodes die in de oude situatie(s) belangrijk waren,
verliezen hun functie en worden
losgelaten
...
Ze moeten ineens
meedraaien in een voor
HEN
'nieuwe wereld',
waar andere waarden en normen gelden
en een andere levensstijl
op hen afkomt!
DAT
is een situatie
waarin
OOK
hun 'geloof; vaak aan
het wankelen wordt
gebracht?
IN FEITE
leeft vandaag de mydidag
IEDEREEN
in zo'n overgangssituatie in
cultureel opzicht
...
Er vinden
ontzagwekkende veranderingen
plaats:
in de eerste plaats hebben wetenschappelijke en technische ontwikkelingen
ons levenspatroon ingrijpend veranderd en ze gaan
DAAR
nog steeds mee door!
Maar
DAARNAAST
- en mede in verband daarmee -
zijn er ook in ethisch opzicht enorme verschuivingen
aan de gang?
"Eerbiedwaardige" tradities
en oude 'vertrouwde' antwoorden
zijn of lijken vaak
NIET MEER
toereikend
om de 'moderne vragen'
te beantwoorden ...
EN
'de nieuwe antwoorden'
die zo nu en dan gegeven worden,
houden vaak geen rekening meer het
"G D"
en 'zijn
woord'.
In
DEZE
wirwar
van veranderingen,
waarbij de mensen steeds
MEER
het overzicht verliezen en geen samenhangen meer
kunnen zien, raken tallozen volkomen hun orientatievermogen kwijt
en worden ze meegezogen in de wassende stroom
van 'secularisatie'
...
Hun 'geloof' brokkelt af
en raakt uitgehold of is slechts alleen nog maar loos ritueel
omwille van zakelijke pretenties of de een of andere
drogreden?
Soms
handhaaft 'het' zich dus nog een tijdlang
als een
'homomachobonobo'
uiterlijke vorm:
maar daar gaat niets meer van uit,
het heeft eigenlijk geen relatie meer met de wereld
waarin men tussen kindheid & kindsheid
verzeild is geraakt!
Er is dus inderdaad
['wereldwijd']
sprake van een kritiek tijdsgewricht
waar we zijn terechtgekomen.
En
DAAROVER
heeft iedereen
'het'
op zijn/haar eigen
mydiwijze.


Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende