{!}
'over en uit'
{?}
Aan de
mydi-upgrading
zoals ik die voorstel hangt een prijskaartje:
het is allemaal voor
een tijd
...
Als je
doodgaat
ben je er geweest,
zoals het heet: een mens geeft dan de geest.
De taal heeft gelijk, we weten het best,
voor ieder mens is het een keer 'over en uit'!
"Meent u dat nu echt?" vroeg een mevrouw
die het beste met mij voorhad.
Ja, ik meen het echt:
weliswaar hik ik net zo tegen het doodgaan aan als iedereen,
begrijp ik de teleurstelling als mensen hun laatste stuk
van 'hun tijd' bereiken,
we hadden liever wat anders gezien misschien?
"WAAROM doe je 'het' anders, 'geloven als christen' [o.i.d.],
dan juist om de dood te overleven?!"
vertrouwde een toehoorder mij eens toe.
Maar 'het is niet anders': ALLE mensen gaan dood,
en de vergetelheid
in!
...
In
de tussentijd:
voel jij je even neerslachtig:
slik dan snel antidepressiva ofsowiets?
OVERAL denkt men vandaag de mydidag
moet in een handomdraai een oplossing voor zijn!
We streven naar 'onmiddellijkheid' ~ dat wat we willen,
moet 't allerliefst meteen
NU & HIER gebeuren ...
We zijn gericht op het beheersen
en controleren van onszelf
en onze omgeving
'as ut effe
kan'!
...
De
wereld is
in 'moderne ogen'
immers maakbaar en
transparant, zo is de huidige opvatting?
Maar mensen zijn gecompliceerd,
we worden gevormd door ons verleden
en hebben conflicten:
het is niet ALLEEN onze hormoonhuishouding
of ons genenpakket dat ons leidt,
zoals het 'naturalisme' placht
te verkondigen
...
Volgens
de analytici
heeft een mens OOK
'keuzevrijheid':
je bent ZELF verantwoordelijk
voor de manier waarop jij je leven inricht.
Een dik iemand heeft aanleg om dik te worden,
een alcoholist is verslavingsgevoelig.
Er zijn ontelbare dingen
waarvoor je aanleg moet hebben,
maar het is onzin om te zeggen
dat de ellende je allemaal
overkomen
is!
...
Tijdens
'therapie'
bekijk je dan ook:
HOE sta ik in het leven,
WAAR komt bepaald gedrag vandaan?
Analyse biedt een tegenwicht
aan het biologische determinisme van nu.
Het focust in
op onze eigen
en andermans
verantwoordelijkheid!
...
HERINNER je:
'men kende en vond
haar standplaats zelfs niet meer'?
volgens de oude psalm die bijna vijftig jaar
op de grafsteen van mijn vader stond
tot eind '92
...
Je kunt er
maar beter aan wennen:
na x aantal jaren zal niemand je meer missen,
en na nog een aantal
weet niemand meer van jouw bestaan ~
er zijn geen uitzonderingen,
'zelfs' Yehosjoea [haNatsri haMasjiach]
ontkwam niet
aan de
dood!
...
Een mens
is een organisme,
en een organisme sterft af,
ELK organisme.
...
Helaas
is er geen
kruid tegen gewassen
[de uitdrukking stamt uit de mythe van Gilgamesj],
OOK de religies hebben er niets tegen in huis,
geen farmakon athanasias [Grieks voor medicijn,
een huismiddeltje tegen de dood],
behalve dan de [min of meer gebruikelijke]
pleisters op de wonde.
ZO kunnen we ALLE rituelen
en geloofsvoorstellingen die de religies
ons bieden,
nog het beste
karakteriseren?
Het zijn zinverleningen aan wat
'uit zichzelf geen zin
meebrengt':
de dood
...
DUS
helpt
NIETS ANDERS
dan de verbeelding:
van een hemel,
van engelen
die je naar boven dragen,
of van OMA
die een sterretje is geworden
en door haar [enige] kleinzoon
's avonds gezien mag worden:
kijk maar,
die ENE daar,
DAT is
oma
...
Wat
triviaal misschien,
maar voor kinderen genoeg.
En niet iets anders dan al die andere,
religieuze, vormen van verbeelding:
ze liggen allemaal op dezelfde lijn,
ze helpen ons om ons lot te bezweren,
door er ANDERS tegenaan
te kunnen kijken ~ de dood als poort
naar een nieuw leven, of als kans
om alles nog een keer
over te doen,
maar NU dan - hopelijk -
beter?
...
Waar
het spoor
niet verder gaat
[bij die zerk stopt het,
zoals de dichter zegt],
DAAR moet onze fantasie ons te hulp komen,
en ons de rust teruggeven!
Ik stap dus van dat alles af:
niet van de fantasie, van de verbeelding,
maar om daar iets reeels
van te maken.
...
EEN
leven
is genoeg,
voor menigeen
zelfs al
teveel!
...
Aan
het eind
van mijn 'mydileven'
hoop ik nog wel wat eenvoudige raadgevingen
te kunnen geven die ons wat verder kunnen helpen misschien
om met doodgaan in het reine
te komen?
...
Ik
begrijp best
dat doorgewinterde
gelovigen dat hoogstwaarschijnlijk
maar zeer triviale adviezen zullen vinden, maar ze zijn WEL
gemeend, en niet BUITEN alle ervaring om
neergeschreven
...