mydirecapitulaties bij de aanvang der nieuwe orde!


*
-
=-

Waarom
schrijf ik eigenlijk
nog steeds in
myDiary?




Ik
heb
m'n hele leven al
opgeschreven ...

De
enige reden
is nog misschien dat ik
iets opschrijf wat me interessant lijkt
of iets optik wat ik lees en wat beter tot mij doordingt
in de vuistgrote grijze massa terwijl ik het optik:
wat er tijdens de slaap gebeurt
in een droom,
dat kan bij 'vol' bewustzijn
plaatsvinden onder het formuleren,
verwoorden, aanpassen, corrigeren en op die manier 'herordenen'
van wat er gebeurde en gebeurt in verleden,
heden en toekomst:
toekomst is nu dan iets
wat 'aan het gebeuren is'
terwijl het onder woorden wordt gebracht ~ spel van vraag
en antwoord:
'verstoppertje & krijgertje met verlos spelen'
met mezelf en 'de
anderen'!


Allemaal
een kwestie van het
hanteren van symbolen:
elk woord staat voor 'iets anders',
het kruis van het christendom dat horizontaal
en vertikaal zich heen en weer beweegt
tussen sterren en kandelaars,
zonnestelsels en halve
manen ...


We
hebben het
ondertussen al zo vaak
[on]tamelijk uitvoerig gehad
over Adam & Chava, Kain & Chavel,
spijswetten en reinheidsrituelen
dat ik moet oppassen om mezelf
of anderen niet al te vaak
te blijven herhalen?!


Er zijn
natuurlijk
nog steeds verschillende redenen
om 'weet' te willen hebben
van de belangrijkste feiten van
het dagelijks leven onder heidendom,
hindoeisme, boeddhisme, jodendom,
christendom &
islam.


EEN van
de EERSTE redenen is
dat het hier en overal
altijd voor mijzelf en iedereen
gaat om wereldgodsdiensten,
in die zin dat ze door mensen
over de hele wereld worden aangehangen
naast het achternalopen van hun eigen neus,
behaarde, langharige en kale poesjes,
honden, cavia's, hamsters,
machochimp- & wat al niet
aan homobonoboneigingen
van 's morgens vroeg tot
's avonds
laat.


Ongeveer
de helft of meer
van de wereldbevolking is,
althans in naam,
christen en/of moslim:
deze godsdiensten hebben dus
een diepgaande invloed
op het persoonlijk leven
van zeer veel mensen
samen met hun andere inkomsten en uitgaven,
lichamelijke, geestelijke en sociale kenmerken
en individuele afwijkingen,
hoogmoedswaanzin en
minderwaardigheidsgevoelens,
stoelendansen om populariteit,
dikdoenerij, vieze verhaaltjes en
uitbottende truttigheid &
machopichugedrag?


Bovendien
heeft het jodendom
naast de invloeden die het zelf heeft ondergaan
tussen Zwarte, Rode en Dode Zee, Eufraat & Tigris,
Yardeen & Nijl vooral christendom
en later islam sterk beinvloed -
het is de oudste van de drie genoemde
'monotheistische'
religies
.


Daarnaast
is ook indirect de invloed
van religies nog steeds vreselijk groot
op alle gebieden ...


De
instituties van een land
zijn in de regel bepaald door
al die opvattingen, rituelen en gebruiken,
zeden & modieuze neigingen
die zo kenmerkend zijn
voor machochimphomobonobogedragingen
tussen opstaan en slapen gaan,
geboorte en
dood!


Kortom,
wij zijn het resultaat
van die culturen van de meest
voorkomende religies in 't ene land
of 't andere,
NU en/of in het
verleden.


Daardoor
zou je Europa
en Amerika ondanks alle secularisme
nog steeds 'christelijke' werelddelen
kunnen noemen,
omdat het christendom
of althans diverse vormen daarvan
de overheersende religies waren en 'zijn',
al veranderend en wordend,
worstelend om te overleven tussen
het eten van twee walletjes,
Wall Street & de
Bierkaai!


Dus
niet alleen meer de 'gelovigen',
maar ALLE inwoners van een land hebben
te maken met de diverse culturen
van de grote & kleine godsdiensten,
religies en merkwaardige
afgoderijen?


Ten
derde
heeft dit alles,
en dan vooral ook het 'christendom'
in al z'n verscheidenheid
ook op kunsten en wetenschappen
grote invloed
gehad?


DAT
geldt vooral voor de beeldende
kunsten in het "Oude" Europa;
zo zijn op veel schilderijen
in de grote musea van Europa en
Amerika bijbelse gebeurtenissen
afgebeeld.


ENIGE
basiskennis van gods-
dienst, religie & filosofie,
en zeker van de "BIJBEL"
[OT & NT],
is voor de museumbezoeker
dus heel erg nuttig,
en dit geldt OOK
voor de gemiddelde toerist
die op zijn of haar reizen
beroemde tempels, synagogen,
kerken, kathedralen
en moskeeen
bezoekt?


VERDER
is de invloed
van de bijbel en andere
zogenaamde heilige schriften
nog steeds merkbaar
in literatuur en
- in de vorm van spreekwoorden
en gezegden -
ook in de gewone myditaal
van alledag?!


Om
al deze redenen
'hoort iedere burger',
al of niet 'gelovig',
minstens ENIGE kennis te hebben
van de godsdiensten
die het leven van vele medeburgers
diepgaand BLIJVEN
beinvloeden.


En
dat geldt
ZEKER ook VOORAL
voor Nederland,
een land waar de godsdiensten
historisch gezien een grote rol hebben gespeeld
tot op de huidige mydidag van vandaag,
en waarin ondanks de toegenomen
ontkerkelijking
religies voor velen nog steeds
een zeer serieuze zaak
zijn?


Voor
vele immigranten,
emigranten en migranten
van de laatste decennia vooral
kan enige kennisneming van de geschiedenis
van het christendom e.d. in ons
land helpen om de typische structuren
van onze maatschappij iets beter
te begrijpen.


Omgekeerd
is voor niet-moslims
enige kennis van de islam,
hindoeisme, boeddhisme & taoisme
best wel [ZEER]
wenselijk?


Als
Pim, Volkert,
Theo & Mohammed
wat meer hadden 'geweten'
van elkaars en eigen overgevoeligheden
in plaats van te verdrinken in
'lariekoekistischepopiejopiepopularismes'
dan hadden ze misschien
elkaar niet zodanig naar het leven
hoeven te staan als 'ze' hebben
gedaan?

engel
23 jan 2006 - bewerkt op 02 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende