8141bormdna hij gebruikt daarbij uiterst gevoelige


verwijzingen
naar Eliyahoe
& Elisja, eveneens
profeten die zoals híjzèlf
door 't Vòlk der Vélen van Yisraeel
àfgewezen zijn in 1 KON 17 & 18
& 2 KON 5!?
Àl
z'n toehoorders
kènnen hùn geschiedenis & wéten onmiddellijk
wàt híj bedóelt te zeggen dáárméé?! In één notendop vertèlt YESJ ook aan déze mannen,
die hij z'n héle leven al gekend heeft, niet alleen maar dàt híj 'n 'kind van g d', "G ds Zóón" ìs maar ook
dàt Gòd zich vàn hèn àfkeren ZÀL àls zíj die aanspraak niet ook zèlf acceptéren ZÙLLEN? Hij gebruikt woorden àls HÒNGERSNOOD, WEDUWEN & MELAATSHEID op zó'n overduidelijke manier die déze héle synagoge rázend maakt! Zònder zich erom te bekommeren dàt ze hier nu allen in 'n gebedshuis zijn, springen sòmmige mànnen òp òm Yehosjoea metéén te líjf te gaan?! Híj rènt snèl de deur uit:
zíj komen àchter hem áán! Dezelfde mannen die 'n paar tèllen geléden nog zaten te bìdden, werken nú SÁMEN om èlke ontsnappings-route voor hèm àf te sluiten?

Yesjoe wòrdt àl met àl hùn stadje úitgedréven in de richting van 'n hoge ròtsklìp die 'n schitterend uitzicht biedt over GALILEA! Die dòrpslui willen hèm in de díepte gooien, & 't heeft er de schijn van dat dìt nog gaat lukken ook want Yesjoea lijkt nu volkomen màchteloos! Maar op het allerlaatste moment draait hij zich toch nog òm naar z'n scheldende, krijsende & hèm vervloekende belágers: hij rècht z'n rùg, maakt zich breed en blijft voor hen stilstáán; hij is geen bedreigende figuur, maar zijn uitstraling is waarlijk overwèldigend blijkbaar & híj tóónt zich vòlstrèkt ònbevréésd! De woorden die hij dáár nu spreekt, zijn
nooit getekend, evenmin als de belédigingen die deze woedende mannen hèm blijven tóeschreeuwen? Uiteindelijk vertrekt
die verhitte bènde èn loopt Yehosjoea weg - òngedéérd: híj blíjft dóórlopen? De confrontatie wordt beschreven in
Luke 4:30. Yesj heeft 3 verklaringen afgegeven over z'n identiteit: één aan 't volk in Yeroesjalayiem, één aan
Nakdimon de farizeeër & tenslotte de 3e a/d mensen die híj nog 't bèst kènde, i/d omgeving van z'n eigen
'huissynagoge'!? Dríe keer heeft hij hèn verklaard 'de zoon van g d' te zijn, een godslasterlijke claim die
nooit kan worden teruggedraaid, nèt zóàls híj nóóit meer zal kùnnen terugkeren naar 't eenvoudige &
rustige plattelandsleven van z'n 'jonge jaren': er ìs géén ènkele wèg meer terùg!
Natseret is niet langer meer zijn thúis & híj is hier al niet alleen
maar 'n simpele bouwvakker,
timmerman/aannemer
...
Yesj
zàl zèlf
nooit 'n Bóek
schrijven, 'n Líed componeren
of verf op 't Canvas zetten, maar over
2 millennia, nádàt zijn boodschap onder vele miljarden Mensen
verspreid is geworden, ZÙLLEN er meer boeken over zijn Léven geschreven zíjn, méér líederen
ter ere van hem gecomponeerd zijn èn meer kunstwerken aan hèm gewíjd zíjn dàn aan enige andere man in de hele
wereldgeschiedenis?! Maar nú, op dìt ene MOMÈNT in zijn Léven tot nu tóe ìs die rare man uit Natseret echter
nog vòlkómen ÀLLÉÉN, àfgesneden van 't leven dat hij had gekend, ertoe 'voorbestemd' om VÈRDER
dóór GALILEA te trekken & z'n woorden van hóóp & líefde
'aan man, vrouw & kìnd
te brengen'!!!
't Zíjn uitgerekend
dan ook díe woorden
díe uiteindelijk miljarden mensen vóór zíjn
spirituele 'záák' ZÙLLEN WÌNNEN! Maar zij zullen nu nog níet de harten
& zielen kùnnen vermùrwen v/d (ÀL-)Màchtige Mànnen
díe op dìt moment óver zíjn leven & dood
beslissen kùnnen, & voor hèn ìs
èn blijft Yehosjoea
'n getékend
man.

28 okt 2016 - bewerkt op 29 okt 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende