50061 WÀT dìt alles in deze onderling zo verschil-
LENDE
QQLEQ GEESTESHOUDINGEN
TEN AANZIEN VAN DE GESCHIEDENIS
WÈL GEMEEN BLIJKEN TE HEBBEN,
ZOWEL DE ANTIEK NAÏEVE ALS DE MODERN KRITISCHE,
ÌS, ZO ZAL BLIJKEN, EEN ÚITERST FUNDAMENTEEL
GELÓÓF IN DE GESCHIEDENIS,
ALS BASIS ÈN WÁÁRBÒRG VOOR DE GELOOFWAARDIGHEID
VÀN DIE BIJBELSE VERKÒNDIGING?!
Onhìstórisch staat bij deze zegslieden,
òf ze nu módèrn héten òf òrthodòx,
zo ongeveer gelijk met ònwáár!
En dàt ìs bíj vélen nòg zó?
Wie de histórische betrouwbaarheid v/h euangelie
in twijfel trekt, trèkt ‘t ÉU ZÈLF ÌN TWÍJFEL!
DÁÁRÒM DÀN ÓÓK AL DIE HARDNÈKKIGE PÓGINGEN
VÀNÀF AUGUSTINUS TÒT ÁÁN DE TRADITIONS-GESCHICHTLICHE
SCHOOL VAN PANNENBERG TOE, OM DE BIJBELSE GEGEVENS
TE VOORZIEN VAN ‘N HISTORISCH AANNEMELIJK FUNDAMÈNT?!
Hetgeen in de vóór-kritische, naïeve periode aanleiding gàf
tot de meest àbstrúse redeneringen, bijvoorbeeld bij 🐝 Augustinus,
over dé vráág òf ÈR TÓEN ÓÓK AL MUIZEN 🐁 🐭, hagedissen🦎,
insecten 🦟 🐜 🐞 & sprinkhanen, ja dus zelfs vliegen ✈️ & vlooien
in die ÀRK VAN NÓÀCH toegelaten werden?
‘t Pleit echter voor de grootsheid v/d visie van Augustinus
dat zijn naïef geloof i/d geschiedenis uiteindelijk gegrond bleek
i/d door de bijbel verkondigde HÉILSBETEKENIS
vàn dé geschiedenis, hóe smàl, hóe klerikaal & kèrkelijk
DÍE betekenis ook, achteraf beoordeeld, bij hèm óók
uitgevallen moge zijn? Augustinus verstond
de geschiedenis úitéindelijk àls héilsgeschíedenis!
Híj geloofde dat ‘t dáárín gìng òm een profetische zaak,
hetgeen hèm aanleiding gaf te spreken 🗣️ van ‘n
HISTORIA PROPHETICA. Dááròm móest de vervulling
vàn de profetie, bestaande i/d verschíjning vàn de Kerk
van Christos op aarde, gelden als ‘t zichtbare
& áánwíjsbare téken van
‘de stàd gòds’
op aarde, èn àls bewíjs vóór
dé histórische
betrouwbaarheid
van dé
Schrìft
…
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende