49863152 DIE KRITIK DER REINEN VERNUNFT BEOOGDE ’N
QQLEQ
ANTWOORD TE
GEVEN OP DE VRAAG
🙋 🙋♀️ 🙋♂️: ‘WAT KAN IK WETEN?’
En zoals we gezien hebben wist KANT
het terrein van de kennis uitstekend
àf te bakenen en sloot hij
de godsvraag
daarvan
úit!
NIETZSCHE
BETOOGDE OOK
AL DAT DE UIT DE VERLICHTING
OVERGEËRFDE HUMANISTISCHE MORAAL
NIETS ANDERS IS DAN
EEN LEUGEN OM DE RAMP
UIT TE STELLEN?!
Want
zij berust
immers op dezelfde principes
als de bijbelse moraal, die ze alleen maar
heeft ‘geseculariseerd’ door haar
bron van verplichting ~ God ~
te vervangen
door de
rede!?
Nietzsche
keerde zich bv. fèl
tegen de ideeën 💡 van KANT?
WEL IS WAAR JUICHTE HIJ KANTS TERECHTSTELLING
VAN DE METAFYSICA TOE IN DIENS ‘KRITIK DER REINEN VERNUNFT’, maar veroordeelde zijn zgn. redding
v/d moraal in “GRUNDLEGUNG ZUR
METAPHYSIK DER SITTEN”
{“Fundering voor de meta-
fysica van de zeden”}
(1785)
& in ‘KRITIK
DER PRAKTISCHEN VERNUNFT’
(“kritiek v/d praktische rede”)
(178
Maar
met de
‘GRUNDLEGUNG
ZUR METAPHYSIK DER SITTEN’,
dat 4 jaar later verscheen, wilde
hij weer ‘n antwoord geven
op de vraag: “WAT
MOET IK DÓEN?”
Hij poogde
……
We’ll
see
…
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende