45797 De cultuur van de Perzische overheersers kan
        
QQLEQ
EEN OPLOSSING 
HÈBBEN GEBODEN? ‘t 
Staat vast dat ook de Jóden 
in deze tijd al ietwat meer gingen openstaan 
voor deze verschillende invloeden 
van buitenaf! 
Zo begonnen ze 
Aramees te spreken, 
Dé kanselarij taal van ‘t Perzische Rijk🤑, 
waarvan ook toen steeds meer mensen in ‘t Midden Oosten zich 
bedienden... 
‘t Is 
dus denkbaar 
dat de Joden ook al 
meer inspiratie ontleenden 
aan de religie van deze  Perzen, 
waarin ‘t universum vooral sterk💪gold 
 ‘t toneel van ‘n strijd tussen goed😊👍🏼 & 
kwaad 😠 😡👿, waaraan de mens deelnam door ‘t goede te doen 
òf te láten?! 
Ná 
z’n dood💀
zouden z’n dáden dan ‘beoordeeld’ worden 
& kon hij ‘t paradijs deelachtig gaan worden of eeuwig blijven branden🥵 in de ene 
of andere hèl!? 
De boosaardige tegenstander 
van de goede oppergod Ahoeramazda is aangeduid als Angra Mainyoe😤! 
De Perzen 
hadden van diens aard 
toen nog geen scherp beeld: soms beschouwden ze hem als ‘n schepsel van Ahuramazda 
dat op ‘n ongebruikelijke manier 
diens wil uitvoerde, en soms 
zagen ze het kwaad meer 
als ‘n zelfstandiger & 
òngeschapen 
kracht... 
Dàn is Angra Mainyu ‘n èchte ànti-God! 
Op ‘n rechtstreekse
invloed vanuit Perzië òp 
het Jodendom ✡️ is, valt nog maar moeilijk te wijzen, maar we zien al wel dezelfde ambiguïteit vanaf die Perzische tijd ook in de Joodse teksten, waarin God ‘n wáre Agressieve Tegenstrever KRÍJGT, die aangeduide werd als met 
SATAN, BELIAL of 
MASTEMA?! 
In sommige teksten, 
zoals ZACHARYAHU, YOAV & KRONIEKEN,
is Satan  ‘n ietwat eigenaardige dienaar van G d, maar hij is zich steeds meer aan ‘t ontwikkelen tot ‘n zelfstandiger autonoom soort kosmische Màchtige Kracht.
‘n Voorbeeld daarvan 
vinden we ook in de “Testamenten v/d Twaalf Aartsvaders”, waarin SATAN ‘t Negatieve Standaard Beeld van 
G d is
...

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende