40109 flog38 Geweld & Het Heilige: Naar Hun Strikt
        
QQleQ
RELIGIEUZE FUNCTIE,
 ALS OFFERGAVE AAN DE GODEN,
spelen al deze ´Heilige Moorden´ ´n Sleutelrol: 
het Garanderen van de Samenhang 
van de Groep?!
´n Mèns slàcht je niet 
op dezelfde wijze als een kip slacht: 
in ´t eerste geval worden de rituelen verricht met ´n karakteristieke plechtstátigheid 
èn òmgeven door ´n sterke emotionele láding die De Stàm op de been brengt rond een daad 
die als ´n overtreding beschouwd wordt & die dùs àlléén ìngewijden, 
over ´t algemeen mànnen vànàf de pubertíjd, 
mógen bíjwonen!? 
Déze kènmerken 
zijn beschreven door etnológen die in de eerste helft van de 20ste eeuw 
nog de laatste volksgroepen geobserveerd hebben die dìt soort offers bedréven, 
zoals de Dayak op Borneo of de Batak op Sumatra?! Binnen deze groepen geeft de voltrekking
 van het Òffer de waardigheid van een man aan; soms vormt het een voorwaarde
 voor zijn huwelijk. Daarbij ziet de schedel van het slachtoffer, eenmaal 
schoongemaakt & versierd, tóe op de grote familiegebeurtenissen,
 in ´t bijzonder geboorten, aangezien in hèm nú vóórtáán 
de geesten van de aangeroepen goden huizen. 
De slachtoffers 
worden meestal búiten de stam gekozen: 
het is dé Ànder, uiteraard ´n vijand, 
die altijd op de loer ligt! 
Minder vaak behoort ´t slachtoffer 
tot de eigen groep. In dat geval is het offer nòg plèchtiger èn gewèlddádiger, 
en daarmee verenigt het degenen die eraan deelnemen 
nòg stèrker? 
In 1972 stelde de filosoof 
René Girard in La Violence et le Sacré dat geweld en het heilige onafscheidelijk samengaan 
& werkt hij de rol v/h ´grondleggende geweld´ uit als die van 
de ´ZÒNDEBOK´. 
´t Offer is geen 
verzoenende daad, zo verklaart hij, maar een middel om het geweld dat inherent is 
aan elke groep af te wenden, er een uitlaatklep voor te vinden, ´n zondebok, & zó de stàm te beschermen tegen deze neiging die onlosmakelijk 
met de groep verbonden is! 
RG definieert het offer 
als ´een ware collectieve overdrachtshandeling die ten koste v/h slachtoffer verricht wordt 
& die steunt op de interne spanningen, wrok, rivaliteit, alle neigingen 
tot onderlinge agressie binnen de gemeenschap´!
 
Als voorbeeld 
geeft hij het bijbelse geval van de zonen van Adam en Eva: Abel, de veehoeder, 
en Kaïn, de landbouwer.
 
De één òffert aan G d 
´t eerstgeboren dier uit zijn kudde, terwijl de ander alleen zijn oogst te bieden had 
& zich daarom gespeend zag van offer 
als uitlaatklep?
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
    vorige
    volgende