40109 flog38 Geweld & Het Heilige: Naar Hun Strikt

QQleQ

RELIGIEUZE FUNCTIE,
ALS OFFERGAVE AAN DE GODEN,
spelen al deze ´Heilige Moorden´ ´n Sleutelrol:
het Garanderen van de Samenhang
van de Groep?!

´n Mèns slàcht je niet
op dezelfde wijze als een kip slacht:
in ´t eerste geval worden de rituelen verricht met ´n karakteristieke plechtstátigheid
èn òmgeven door ´n sterke emotionele láding die De Stàm op de been brengt rond een daad
die als ´n overtreding beschouwd wordt & die dùs àlléén ìngewijden,
over ´t algemeen mànnen vànàf de pubertíjd,
mógen bíjwonen!?

Déze kènmerken
zijn beschreven door etnológen die in de eerste helft van de 20ste eeuw
nog de laatste volksgroepen geobserveerd hebben die dìt soort offers bedréven,
zoals de Dayak op Borneo of de Batak op Sumatra?! Binnen deze groepen geeft de voltrekking
van het Òffer de waardigheid van een man aan; soms vormt het een voorwaarde
voor zijn huwelijk. Daarbij ziet de schedel van het slachtoffer, eenmaal
schoongemaakt & versierd, tóe op de grote familiegebeurtenissen,
in ´t bijzonder geboorten, aangezien in hèm nú vóórtáán
de geesten van de aangeroepen goden huizen.

De slachtoffers
worden meestal búiten de stam gekozen:
het is dé Ànder, uiteraard ´n vijand,
die altijd op de loer ligt!


Minder vaak behoort ´t slachtoffer
tot de eigen groep. In dat geval is het offer nòg plèchtiger èn gewèlddádiger,
en daarmee verenigt het degenen die eraan deelnemen
nòg stèrker?

In 1972 stelde de filosoof
René Girard in La Violence et le Sacré dat geweld en het heilige onafscheidelijk samengaan
& werkt hij de rol v/h ´grondleggende geweld´ uit als die van
de ´ZÒNDEBOK´.

´t Offer is geen
verzoenende daad, zo verklaart hij, maar een middel om het geweld dat inherent is
aan elke groep af te wenden, er een uitlaatklep voor te vinden, ´n zondebok, & zó de stàm te beschermen tegen deze neiging die onlosmakelijk
met de groep verbonden is!

RG definieert het offer
als ´een ware collectieve overdrachtshandeling die ten koste v/h slachtoffer verricht wordt
& die steunt op de interne spanningen, wrok, rivaliteit, alle neigingen
tot onderlinge agressie binnen de gemeenschap´!

Als voorbeeld
geeft hij het bijbelse geval van de zonen van Adam en Eva: Abel, de veehoeder,
en Kaïn, de landbouwer.

De één òffert aan G d
´t eerstgeboren dier uit zijn kudde, terwijl de ander alleen zijn oogst te bieden had
& zich daarom gespeend zag van offer
als uitlaatklep?
30 apr 2021 - bewerkt op 05 mei 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende