3991356 DàtDéSchrìft ÒnúitpùttelijkÌs, DàtZé Ònòp-
        
QQQ
 
GEMERKTE 
ASPECTEN ONTHULLEN KAN ~
iedere orthodox theoloog zal ´t beamen; 
dàt zóu trouwens weleens voor àlle teksten kunnen gelden,
niet alleen voor die waarvan aangenomen wordt dat ze door ´goddelijke inspiratie´ 
ingegeven zijn?!!!
Maar wàt is er nu eigenlijk zó ònwrikbaar aan de traditionele ´christelijke boodschap[en]´!? 
ÈN ÁLS ER NIETS ònwrikbaars aan is, kan zo´n christendom dàn nog wel overleven? 
Is ´t méér dàn een nogal kortstondige uitdrukking van ´n relatieve historische mentaliteit, heeft ´t ´n bijzondere betekenis, ´n èrg bevóórrèchte positie ìn relatie tòt om ´t éven wèlke àndere religie, 
tot de non-religie & antireligie e.d.?
Stèl dàt ònze beschaving het christelijk geloof níet meer nódig hééft - althans voor het gevoel van de meeste mensen -, wòrdt het christendom dáárdóór dan ònwáár? 
Nadat het al twee millennia, hèt voorbije Tijdperk Wáár gewéést ìs?
 En àls we dàt zèggen, kòmt dàt dàn niet néér òp ´n ontkenning & ridiculisering v/h begrip ´waarheid´
 als zodanig. {En wat met al die andere, min of meer verwante, zgn. {mix}stromingen in heidendom, jodendom, christendom, mohammedanendom, boeddhismes & -ismes??}
´t Modernistische antwoord was: 
dat wat fundamenteel is in het christendom houdt nooit meer òp òm te bestaan, 
maar ook déze waarheid kàn nooit wéér resulteren
 ìn een definitieve formulering! 
Àlle formuleringen v/h geloof, àlle dògma´s & symbólen kùnnen àlléén maar vàn historische áárd zíjn; 
want met die lóóp vàn dé geschiedenis verliezen ze aldus óók onvermijdelijk hùn vítálítéit
 èn geraken úit de tíjd.............
Dé kèrn v/h geloof die zich aan ´n íeder van ons openbaart ìn de persoonlijke ervaring, 
gáát níet verloren, maar de wijze waarop deze onder woorden gebràcht wordt ìs àltíjd
 van voorlopige & betrekkelijke aard & nèt zó contingent als de etnische taal 
waarin we ons uitdrukken.
 
Kortom:
 ´t gelóóf ìs dùs principieel niet te vatten ìn dé vòrm vàn ´n voor ééuwig 
& àltíjd gèldende propositie.
 
Dit is ook het standpunt van RB, 
zoals hij ´t enkele decennia ná de modernisten formuleerde: 
de vraag is nu dus waar dit evolutieproces
 toe kan leiden.
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende