Q
ZE TYPEREN HEM 
ALS 'rancuneus & chagrijnig' & blijven klagen over zijn 'corruptie, 
geweld, diefstallen, aanvallen, onheus gedrag, executies zonder veroordelingen 
& eindeloos wrede gewelddadigheid' vlg. filosoof-historicus Philo, 'n Jood uit Alexandrië 
in AeGYPTe! Maar één van hun eigen volk is 
al éven (mede)schuldig? 
PonPil KÀN het joodse volk 
niet besturen zonder de hulp van Yoseef KAYAFA, de hogepriester & leider 
v/d joodse rechtbank, het sanhedrin. KAYAFA is 'n geslepen politicus 
die niet alleen wéét dat keizer Tiberius het 
belangrijk vindt om de joodse tradities voorgoed te gaan blijven respecteren, 
maar ook dat die opvliegende Pilatus zéér kòrt gehouden wordt. 
Die Romein is dan wel de bestuurder van Yudaea, 
maar 't is Kayfoe die de dagelijkse gang van zaken i/d hoofdstad Yeroesjalayiem 
bepaalt & zíjn eigen wrede agenda verhult achter traditionele religie 
& hypocriete vroomheid. 
Want slechts weinigen ìn de Stad beseffen 
dat de man die 't ritueel voor de verzoening van alle zonden vlijtig uitvoert
 & die op Yom Kippoer & met Pesach in z'n schitterende ceremoniële gewaad 
in dé Tempel 
aan 't optreden is, 'n goede vriend is 
van Rome & v/d überdecadente 
keizer Tiberius.
 Die term 'schitterend' 
doet de TEMPELGEWADEN nauwelijks recht. Kayfoe 
droeg 'n lange, blauwe tuniek versierd met belletjes en lange 
kwasten die met 'n sjerp strak 
om z'n middel zat. 
Daaroverheen kwam 'n felgekleurde 
mantel, met gouddraad geborduurd, & met de namen v/d 12 stammen van Israël op 
z'n schouders vermeld. 
Op zijn borst 
droeg hij 'n plaat met edelstenen die schitterden 
i/d zòn. Hij had 'n tulband op z'n kop waarop een drievoudige kroon stond, met de naam 
van G d!? 
Kòrtòm:
 glans & aanzien van z'n positie 
komen vooral naar voren tijdens de jaarlijkse ceremonie op Yom Kipoer, als Kayfoe als énige de binnenste kámer v/d Tempel betreedt, 't Heilige 
der Heiligen, waar 'G d 
zou verblijven'?! 
Voor joodse 
gelovigen plaatst dit 
met alle poppenkast hèm dìchter bij G d dan énige andere 
sterflijke man! 
Daarna komt hij weer 
naarbuiten & staat vóór de (bij)gelovigen 
i/d overvolle Tempelhoven. 
Aan weerszijden 
v/d hogepriester wordt
 'n geitenbòk neergezet. 
Onderdeel 't Verzoeningsritueel is 
dat de hogepriester beslist wèlke van die twee zal worden vrijgelaten 
& welke geofferd zal worden voor de zonden 
v/h joodse volk. 
Ahw. een keus zoals ook 
tussen Yehosjoea Bar ABBAS & Yehosjoea haMasjiach: 
't Verhaal is bekend na bijna 2000 jaar? ...
Symboliek ? 
van enkele millennia Sjoemeria, 
Assyria, Babylonia, Chaldea, de Egyptenaren, 
Feniciërs, Grieken, Hittieten, Inboorlingen, Joden, Kelten, Longobarden, Mongolen, 
Nederlanders & "overlopers" in & uit de gansche aardkloot! Nomaden, jagers, 
verzamelaars, herders, boeren, burgers & de baarlijke boevenstreken 
die zo kenmerkend zijn voor al die andere 
planten, vissen, vogels, beesten 
& zoogdieren ...?
???????????????????????????????????