27252 strijd om kerk- en partijherstel: zuil & bal


BINNEN HET RÉVEIL MAAKTE MEN ZICH,
ZOALS VERMELD NOGAL WAT ZORGEN OVER
DE ONTWIKKELINGEN IN DE NEDERLANDS HERVORMDE KERK?!
Zó was er fundamentele kritiek op de kerkorde, in 1816 door koning Willem I
aan de kerk opgelegd! Want ondanks de in de Grondwet van 1815 gegarandeerde
vrijheid van godsdienst, behield de koning 'n grote zeggenschap in kerkelijke zaken.
Door middel van benoemingen in de kerkelijke besturen, synode, classis & provinciaal
kerkbestuur, maakte hij de kerk in belangrijke mate van HÈMZÈLF afhankelijk!? Door de financiële
verhoudingen in de kerk, waarin predikanten door de landelijke overheid bezoldigd werden & 't beheer
van alle kerkelijke goederen búiten de Kerkraden òm geregeld was, bestond er materiële afhankelijkheid
v/d regering!! Met léérgeschilen dienden de kerkelijke besturen zich vooral niet bezig te houden: níet de
geloofsverdeeldheid was HÈT uitgangspunt, maar Éénheid 'van Bovenaf'?! Dit alles kwam ondermeer ook
tot uiting in het, ook in 1816 vastgestelde, reglement betreffende de examens en toelating van de diverse
predikanten. Bij hun toelating tot predikant dienden zij te verklaren, dat zij de leer aannamen & te geloven
"WELKE OVEREENKOMSTIG GODS WOORD IN DE AANGENOMEN FORMULIEREN IS VERVAT"!? Deze sluwe
formulering liet 'n tweetal interpretaties toe: de formulieren kunnen aangenomen worden,
OMDÀT (QUIA) ZIJ IN OVEREENSTEMMING ZIJN MET GODS WOORD, òf VOORZOVÈR
(QUATENUS) ZIJ MET GODS WOORD
IN OVEREENSTEMMING
ZIJN?
24 feb 2017 - bewerkt op 27 feb 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende