zwanger


~*~

'mydipsalmen:
vroomheid
& zwangerschap
[en van alles en nog wat]
in alle toonaarden
...'


VOOR
veel mydivoetzoekers
zijn de psalmen al eeuwenlang een bron geweest
van spiritualiteit
en troost?

ANDEREN,
daarentegen,
zijn in verwarring geraakt
door het lezen van de psalmen
[of wat dan
ook?]!

IN
deze oude 'gebeden'/overwegingen
is een onderstroom van wanorde [net als in ons allen],
ongebondenheid [nieuwsgierigheid] en
mysterie [onderbewustzijn]
te bespeuren ...

EN
ik moet bekennen
dat ik het boek Psalmen
en onze wederzijdse bevruchting
eigenlijk jarenlang uit de weg
ben gegaan.

Ik
WIST wel
dat dit voor veel christenen
het 'meest geliefde' bijbelboek was,
dat deze gedichten een vast onderdeel vormden
van de liturgie in de eredienst en
dat de taal van de diverse vertalingen
nog steeds doorklinkt
in het hedendaags
taalgebruik!

TOT op
vandaag de mydidag
bevatten zelfs veel edities van het 'nieuwe testament'
OOK het Boek der Psalmen,
alsof DAT een onontbeerlijk element
van 'het' geloof weergeeft ...
en TOCH, hoe ik ook zo nu en dan mijn best deed,
ik kon nooi echt enthousiast worden
voor het regelmatig lezen van de
psalmen?

Sommige
traditionele moslims
leren hele stukken van de koran uit hun hoofd,
hindoes & boeddhisten hebben hun eigen heilige schriften
die ze van jongs af aan leren reciteren en
gebruiken in HUN
rituelen ...

Mensen
over de hele wereld
gebruikten dit soort boeken ook als een soort van
'geestelijk medicijnkastje' -
'als je depressief bent, lees DAN psalm 37;
als je ziek bent, probeer DAN eens psalm 121' -
een benadering die bij mij
nooit werkte.

Het was
soms zelfs
'griezelig' om te constateren
dat ik per definitie vaak bij een psalm terecht kwam
die mijn 'probleem' eerder verergerde
dan oploste?

VELEN
menen
dat de helft van de psalmen
eerder nogal somber van toon zijn
en als ik dan in een sombere bui
'per ongeluk' EEN van de somberste psalmen las,
dan voelde ik me NOG
ELLENDIGER!

"DE
DAGEN
onzer jaren,
daarin zijn zeventig jaren, en, indien we sterk zijn,
tachtig jaar", bad Mosjeh in zo'n psalm,
"wat daarin onze trots was,
is moeite en
leed!"

Omdat ik
geen vrede had
met mijn visie op de psalmen,
begon ik aan een soort van spiritueel
experiment.


Ik
nam mij voor
om iedere ochtend VROEG op te staan,
naar een ongerept stuk natuur te gaan of gewoon alleen
in kamer of tuin, om daar tien opeenvolgende
psalmen te lezen ...

Ik was
er zeker van
dat zonsopgangen
in de natuur
en een schitterende omgeving
de belemmeringen zouden wegnemen,
die mij tot dan toe altijd hadden
afgehouden van het lezen
van de psalmen!


Elke dag
luisterde ik
naar de vogels
die lieten horen dat
de dag was aangebroken.
Ik zag dat de zon de berghellingen
langs de Dode Zee,
het Meer van "Tiberias",
de Rode Zee eerst rozerood,
geelbruin en oranje kleurden
en tenslotte
zag ik steeds meer stenen,
dieren en planten, hoorde veel
meer geluiden en begaf ik mij 'te water'
met lichaam en
geest ...


Ik zou
graag willen vertellen
dat dit experiment mijn houding
ten opzichte van de psalmen
heeft veranderd, maar ik kwam er eerder vandaan
met herinneringen aan
een ongelooflijk mooie natuur
en met nieuwe impulsen
voor het 'leven' EN
het besef van 'g d binnenin
en rondom
mij'!


Helaas
frustreerde
het lezen van de psalmen mij,
inplaats van me te inspireren: lezen gaat me beter af binnenshuis
of in een rustige tuin dan in de vrije
natuur?


Ik
voelde me vooral
in verwarring gebracht door het feit dat ik mezelf gedwongen had
tien achtereenvolgende psalmen
te lezen!

Want het lijkt wel
alsof de psalmen elkaar HEFTIG TEGENSPREKEN:

psalmen van grauwe wanhoop worden afgewisseld door psalmen
van de hoogste vreugde, alsof de schrijver{s} ze hadden gerangschikt
met een Hegeliaans of Dantesk gevoel voor humor,
relativiteit en een rijk associatievermogen
op alle gebieden des levens.


Zo veerde ik
de eerste dag op bij het lezen
van psalm 8:

yhwh adoneinoe:

......................... ontwikkelend inzicht,
mah-adier sjemcha bechal-ha'arets
. hoe machtig is jouw .................................. aanwezigheid op de aarde
asjer tenah hodcha:
...... die de schoonheid toont van al wat er
al-hasjamayim:
........... aanwezig is onder de hemel ...

miepie oleliem:
............ met de stem van kinderen en zuigelingen
vejonkiem yisadeta oz lema'an:
... bouw jij onze kracht op tegen
tsorreicha lehasjbiet oyeev: wraakzucht en afgunst door jouw vijanden
oemietnakeem:
.... en hun onzinnige ziekelijke vernietigingsdrang

kie-eereeh sjameicha:
... als ik de hemel zie:
ma'asei etsboteicha:
... jouw eigen handwerk,
yareeach vechochaviem:
... maan en sterren,
asjer konantah:
............ die JIJ daar neerzet:
mah-enosj:
................ wat is dan een sterveling
kie-tiezkerenoe:
.............. dat jij aan ons denkt
oeven-adam:
.......... en een mensenkind dat jij
kie tiefkedenoe:
............ naar ons omziet?

vatechasreehoe:
.................................. jij hebt ons
meat me'elohiem:
................. weinig minder gemaakt dan jouzelf
vechavod vehadar:
........................ met goedheid en pracht
teatreehoe:
.................heb jij ons gekroond


tamsjieleehoe:
........ jij hebt ons het werk van jouw handen
bema'asei yadeicha:
... toevertrouwd
kol sjetah:
........... alles als het ware bij wijze van spreken
tachat-raglav:
....... en schrijven aan onze voeten gelegd

tsoneh:
......... schapen-
va'alafiem:
............ en geitenkudden
koelam:
.................... het vee en alle dieren van
regam bahamot sadai:
..... het veld

tsiepor sjamayim:
......... de vogels van de hemel
oedegei hayam:
......... en de vissen in de zee
oveer archot:
....... en alles wat er zich maar verder voortbeweegtyamiem: .............. over de wegen der zeeen

yhwh:
............... 'menswording'
adoneinoe:
............. waarop wij al onze hoop hebben gevestigd
mah-adier sjiemcha: ... woorden schieten ons hopeloos tekort
biechal ha'arets: ........ om uit te drukken wat jij
voor de hele aarde bent

....

"HET"
rammelt aan alle kanten net als
oerknallen & ~soepen,
zes dagen = zes miljard jaar en
WIJ
in myDi
komen maar
NET
om de hoek kijken
van een ontzagwekkende evolutie waar we niet 'bij' kunnen
en die we met alle macht en kracht proberen
te 'beheersen'
....
waarvan de vonken afvliegen
...
van binnenin & buiten af
...

en wij spelen met
woorden om
TOCH
nog maar 'enigszins'
er achter te komen
WAT
we hier eigenlijk
'aan het doen zijn' in het "MEGAMAXIGROOT"
EN
in 'het minimale aller~
kleinst'


Ik ga eten,
drinken en vrolijk zijn
[met mate]:
even uitrusten van de vermoeienissen van vandaag:
ik voel me als dat beruchte karretje dat op de zandweg reed ~
de maan scheen helder en de weg
[naar
NOG
meer zwangerschappen &
bevallingen]
was vreselijk smal EN
breed
... {?}


Tot
straks of later:
see you later
mydidinohomomachochimpobonobonazaatalligator ~
hou er de moed maar in en 'doe' alles met mate
behalve geduld hebben en lief zijn voor
jezelf & elk
ander
...
as ut mar ff
ken
...
sorry voor de chaos,
maar
...
het is goed bedoeld!
engelnahnahhuilenverliefdliefdesverdriet
gemeenverwardgaap!bah!blozensneakyboosverdrietigcool!erg vrolijk
vrolijkknipoog
05 jan 2006 - bewerkt op 23 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende