zijdelinks 'tussendoortje' via 't busybodypoortje!
Ten
tijde van
wat de Verlichting heet
[een onbekend verschijnsel voor hen die in duisternis
(moeten en/of willen) leven],
komt de bijbelse [bijgelovige] wereld
[inclusief de daarmee verbonden 'christelijke' leerstellingen]
in een nieuwe cultuurfase
terecht.
Maar
als puntje bij paaltje komt
dan vat de Verlichting toch de bedoeling van de bijbelschrijvers
net zo op als de kerkelijke orthodoxie dat deed:
de auteurs van de z.g. Heilige Schrift 'geven info',
alleen pakt die opvatting in de handen van de Verlichtingstheologen
naar het blijkt nogal desastreus uit
voor de christelijke
leer?
Want
informatie moet je [kunnen] toetsen,
anders ga je 'het schip in'!
Welnu,
bij toetsing blijkt
de info die de bijbel geeft
helemaal niet te
kloppen.
Die
talrijke zogenaamde gebeurtenissen
zijn niet ECHT gebeurd
[niemand wandelt op het water,
ook Yesjoea niet],
en allerlei 'standen van zaken'
als de topologie van hemel, aarde en hel,
zijn eigenlijk toch wel onmogelijk
in overeenstemming te brengen met wat wij
uit anderen hoofde weten
omtrent mens
en wereld.
De
ruzie tussen
"Verlichting" & o.a.
"Kerk/Tempel/Moskee"
is daarmee een vast gegeven
tot op de mydidag van vandaag,
maar - zoals we zien - ze berust op
een gemeenschappelijk gedeeld uitgangspunt,
namelijk dat het in de voorstellingen van de bijbel
[of islam/sjaria, mydi/myhigh] om info
over entiteiten gaat, die
'echt gebeurd'
zijn?
De ene
partij houdt dat vol,
terwijl de andere het verwerpt,
het nietus-wellusspel tussen geloof en wetenschap
neemt een aanvang, en gaat bij [o.a.] behoudende christenen
nog steeds dag en nacht
al of niet agressief
door.
Naar
de Ark van Noach
wordt ijverig gezocht,
want de bijbel 'heeft toch gelijk',
en Adam mag dan wel een mythische figuur zijn,
het paradijs een religieuze idylle,
maar de 'godheid' die rondwandelde in het paradijs
en die Adam riep,
is WEL echt,
een 'echt Wezen'
[net als
'de slang die tot Eva
sprak'?]
...
Historisch onderzoek
en literatuurwetenschappen
weten van een heel andere kijk op de bijbel,
namelijk hem net zo lezen als je de religieuze 'mydiverhalen'
van al die andere religies en
dagboekschrijvers leest:
als mythen,
religieuze mythen
& dagdromen en nachtmerries van kinderen,
pubers, adolescenten en z.g.
volwassen mydi'ers in hun eigen
of andermans
'homomuchomachobono-
reddingsbootjes'!
Bij ANDERE religies
hebben christenen en 'gelovigen'
daar dus vaak geen enkele moeite mee,
maar hun EIGEN verleden op DEZELFDE manier behandelen,
DAT valt ze meestal blijkbaar
nogal moeilijk?
WAAROM eigenlijk?
Ik denk
omdat je dan de idee moet opgeven
dat je in de bijbel [of in de koran of in mydi]
gezaghebbende info over G D,
mens en wereld
voor je
hebt.
En DAT is
- ik begrijp dat heel goed -
voor vele kerken en kinderen
en kleuterklassen een brug
te ver ...
Men heeft
de neiging om zich vast te klampen
aan 'wat dan ook':
als je dreigt te verzuipen in chaos en verwarring
omtrent gevoelens, gedachten en daden
dan is naar het schijnt ELKE reddingsboei welkom
en onontbeerlijk in de al of niet hoge
nood!
Aanhankelijkheid
aan moeder- en/of vaderfiguren,
peergroepen & straatbendes,
massale groepen voetbalhooligans en allerlei individuele
gewelddadige afwijkingen,
kleptomanie & drugs- & alcoholmisbruik
en een onstilbare zucht naar
erkenning, aanvaarding, aandacht,
gezelschap en afleiding uit eenzaamheid en wanorde,
dwangneuroses, brainwash & ontelbare andere
idolatrische hersenspoelingen
en modieus
gedrag?
We komen er
ongetwijfeld vast wel weer
vaker op terug!
Ik voel
al m'n botten en spieren
van het spelen met grind en zand:
het is mooi geweest voor vandaag
en ik ga slapen.
Welterusten,
sleep well & sweet dreams
to all!

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende