vrome sexy knul van boos en kwaad tot erger {9/11}



~*~'osama bin [be]laden met boemboem~drama's'~@~

HOE
en waarom
is Osama Bin
Laden uitgegroeid tot 's
werelds meest gezochte terrorist?
Je zou het een American Nightmare kunnen noemen:
van vrome, verlegen moslimknul, tot vermogend meesterterrorist
wiens verklaard levensdoel het is om zoveel mogelijk Amerikanen af te maken!
Op 11 september 2001 [ik zat te wachten op de terugkeer van moeder & zoon uit Nippon via Alaska]
voegde Osama Bin Laden de daad bij het woord: de meest gezochte man op aarde is sinds die memorabele dag in het Westen een icoon geworden van
het hedendaagse kwaad [voor sommigen zelfs naast
Georgio Bush, Anthonio Blair & J.P. Balkenende e.d.]
en op verontrustend veel plaatsen elders
in de wereld een 'held &
een spiritueel
leider'
...


Veel mensen
zijn nog altijd geneigd
om simpele verklaringen te geven
voor zoiets complex wreeds als terroristische aanslagen?
Je hoort nog vaak dat terrorisme wortelt in de onredelijke verdeling van rijkdom in de wereld!
Maar, zoals de Israelische schrijver Amos Oz opmerkte, als dat zo was,
dan pleegden arme Afrikanen wel aanslagen in het rijke Saoedi~Arabia?
Ook zou het allemaal aan de Israelische onderdrukking van de Palestijnen liggen - "Allemaal vanwege dat kleine rotlandje," [net zo groot als Nederland ongeveer] liet een Franse diplomaat zich op 12 september 2001 ontvallen -, maar dan ontken je dat terrorisme ook al bestond voordat
de Verenigde Naties het Joodse thuisland officieel bestaansrecht verleenden [en alle omringende Arabische landen de verdeling van Palestina tussen Joden en Arabieren afwezen en Israel met z'n allen de oorlog verklaarden]? Wie wil snappen waarom iemand tot '9/11' in staat is,
komt dus automatisch uit bij de vraag
waarom iemand ueberhaupt
terrorist wordt!

Osama bin Laden
had eigenlijk helemaal geen aanleg om terroristenaanvoerder te worden.
Het was bepaald geen leiderstype. Ook Bin Ladens jeugdvriend die in het Saoedische Jeddah met hem voetbalde herinnert zich geen leider; hij had volgens hem zelfs helemaal geen aanleg voor geweld ...
Na een vechtpartij op het voetbalveld zegt Bin Laden bijvoorbeeld dat als hem een minuutje praten was gegund, hij de situatie wel tot bedaren had weten te brengen.
Iedereen haalt overigens wel aan dat Osama een heel vrome jongen was, die zich strikt aan alle religieuze voorschriften hield. Ook doet hij aan survivaltraining in de woestijn.
Christiane Amanpour meent dat in Bin Ladens hoofd eind jaren zeventig een soort perfect storm van indrukwekkende gebeurtenissen
opsteekt.


Ten eerste:

de Sjahinsjah Muhammad Reza Pahlawi van Iran
wordt door een islamitische revolutie
via sjia Ayatollah Khomeini
gewipt.

Ten tweede:

in Mekka, rond de Ka'aba, het heiligste der islamitische heiligdommen,
breekt een opstand van pelgrims uit die door de Saoedische Nationale Garde
in bloed wordt
gesmoord.

En
op de derde plaats:

de ongelovige Sovjet-Unie
valt het islamitische Afghanistan binnen.

Bin
Laden
is dan
Boos!


Vervolgens raakt hij in de ban van Sayed Qutb, een Jihad-denker die meent dat de heilige oorlog niet alleen maar een reactieve beweging hoeft te zijn ter verdediging van de islam, maar ook offensief van aard mag zijn.

Volgens een kennis brengt Bin Laden de Moslimbroederschap, een beweging met Taliban-trekken die berucht werd door aanslagen op westerse toeristen, van Egypte naar Saudi-Arabia.

In Afghanisten richt hij in de jaren tachtig met het fortuin, dat hij met bouwprojecten heeft verdiend,
het services bureau op, dat Arabische vrijwilligers naar het Afghaanse front brengt.

Met enige goede wil zou men in deze organisatie al Al-Qaida kunnen ontdekken, wat immers 'de basis' betekent. Hij wordt er zelfs een Held nadat hij, althans volgens de Jihad-samizdat, ondanks een slechte gezondheid een Arabische eenheid naar de overwinning heeft geleid.

Dat geeft hem voldoen zelfvertrouwen om zijn strijders aan de Saoedische regering aan te bieden, teneinde daarmee in 1990 het leger van Saddam Hoessein te bestrijden, dat buurland Koeweit is binnengevallen.

Bin Ladens gezagsondermijnende activiteiten, die worden opgevoerd nadat de Verenigde Staten met een half miljoen [ongelovige] manschappen in het koninkrijk waren neergestreken, vormen voor de Saoedische autoriteiten voldoende reden hem tot persona non grata te verklaren.

Daarna neemt hij de wijk naar de Soedan. Volgens een Britse journalist die hem daar ontmoette heeft hij dan een 'serene uitstraling' en gedraagt hij zich 'als een heilige'. Maar ook daar wordt hem de grond te heet onder de voeten, en hij vlucht terug naar Afghanistan.

Zijn levenswandel
verschilt op dat moment eigenlijk nog niet eens zoveel van veel andere Arabische freelancers die in Afghanistan hun vuurdoop hebben gehad. Maar het wordt interessanter wanneer de inteviews met Bin Laden, die hij in die jaren aan Amerikaanse, Britse en Pakistaanse journalisten heeft gegeven, achter elkaar worden geplaatst. En je kunt veel zeggen over Bin Laden, maar niet dat hij geen sjoege heeft van media. De interviewers spreken er uitgebreid over en vol ontzag: je ziet een Bin Laden
die zich transformeert van iemand die alleen maar de Amerikaanse [ongelovige] militairen uit Saoedi-Arabia wil verdrijven, tot een man die de beste ongelovige een dode ongelovige vindt,
waar ook ter wereld!

Die verandering
in gewelddadige intentie loopt parallel met die van zijn geestelijke raadslieden.
Eerst is er nog de palestijn Abdullah Azzam, die gewoon moslimland wil verdedigen, waarna de Egyptenaar Ayman Zawahiri ten tonele verschijnt die meent dat de HELE AARDKLOOT dringend aan islamisering toe is. Dat DAN '9/11' zich voltrekt is een logische stap
op de weg die Bin Laden is ingeslagen?

HOE was het 'in godsnaam' mogelijk dat Bin laden, na in december 2001 te zijn ingesloten in het Afghaanse bergmassief Tora Bora, TOCH NOG kon ontsnappen naar Pakistan, en wie weet waarheen daarvandaan? CIA~agenten [altijd overal al zeer actief en betrokken] hebben van het lijf van een dode Al-Qaida-strijder een walkie-talkie gepakt en, zo vertelt een oud CIA-man, 'dagenlang' kunnen meeluisteren met Bin Laden.


Hij vertelt
zijn manschappen bijvoorbeeld
dat het hem spijt dat hij ze in deze uitzichtloze positie heeft gebracht.
Bommenwerpers ploegen vervolgens met geleide projectielen de heuvels om,
tot de allerlaatste vleermuis in de laatste grot dood is.
En TOCH weet Bin Laden te ontsnappen, waarschijnlijk door Afghaanse soldaten om te kopen.
Nu was al bekend dat de Amerikaanse strijdkrachten bij hun jacht op de dader van '9/11' teveel op hun Afghaanse bondgenoten hadden vertrouwd, maar niet dat bij Tora Bora op de grond maar hooguit zestig Amerikaanse [ongelovige] special forces aanwezig waren ...
Niet zo heel verwonderlijk dus, dat Bin Laden [alweer] de dans ontsprong.
[Misschien hadden vader en zoon Bushbush een wereldwijdverspreide globale nieuwe vijand nodig
ter bevordering van hun militair-industriele complex met Arnold Schwarzenegger als Big Boss in California, Jeb Bush {zoon & broer van} in Florida {Georgio was al gouverneur geweest van Texas?}
na de val van de USSR & the Change in China, Young Ill Kim in Korea,
afwisselende steun voor Pinochet in Chili en andere dictators in Zuid-Amerika,
Iran-Contra-businesses en al die andere enge mannen die ze ooit steunden en lieten
vallen zoals Sad-Damn 'himself', en niet te vergeten een afleiding van binnenlandse ellende
in de VS met Katrina en in de weg zittende minderheden,
gastarbeiders & aanverwante {only superpower}
'worlddomination'
ensow?]!


CNN kleurt In the Footsteps of Bin Laden
het leven van de man met getuigenverklaringen in donderdag a.s.
In die zin voegt deze documentaire wel wat toe aan zijn goeddeels reeds bekende levens-handel & ~wandel! Het HOE van de vorming van de terrorist Osama bin laden is daarmee iets duidelijker geworden.
Maar het PRECIEZE waarom, het wezen van de terrorist, BLIJFT voor non-terroristen [zoals de gemiddelde mydi'er mag je aannemen], in nevelen gehuld [en dat blijft natuurlijk ook gelden voor allerlei andere
levenscomplicaties, ~wisselvalligheden & ~teleurstellingen?]!


Daartoe
zou deze man
toch echt zelf nog eens
aan de tand moeten worden gevoeld
voordat hij wederkeert tot stof en as {als 'tie dat al niet is?}:
NOG een reden om hem snel op te pakken.
's Werelds only left over superpower heeft al genoeg vijanden,
vrienden, bondgenoten, linkse en rechtse terroristen
in en zonder
kisten
...

Als je dus
als jonge mydi'er helemaal niet weet
wat je met je leven aanmoet
[of juist wel?}
meld je dan voor Afghanistan,
Libanon, Liberia, Ethiopa, Soedan, Indonesia, Somalia
or wherever people need help,
support, education or
just tourists?

Met dank aan Menno Steketee & de VPRO.
Zie ook van Peter L. Bergen: The Osama Bin Laden I know ~ An Oral History of Al Qaeda's Leader.
Free Press & a.s. donderdag op CNN 14.00-16.00 & 20.00-22.00
URUZGAN doe d'r wat an:
pak die man!
&
www.omroep.nl/geschiedenis
20 aug 2006 - bewerkt op 05 jun 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende