~*~
'klein
vogelijn
op groene tak:
wat zingt ge
'n lustig
lied
...'
&
'de
verandering
van spijs
...?'
~*~
de
oerknal en de
zondeval
van het christendom
als een
explosie van licht
openbaarde zich volgens sommigen
ongeveer tweeduizend jaar geleden dat wat wij later 'het christendom' zijn gaan noemen
het licht verspreidde zich over de hele wereld tot in de diepste menselijke aardlagen
NA zo'n uitbarsting wordt het licht gaandeweg zwakker
nieuwe perioden van duisternis lijken dan
weer aangebroken
maar
het licht is nooit
ECHT weg
het is [alweer]
als het ware bij wijze van spreken en schrijven
voorlopig 'gekluisterd'
het is een beetje als in een gnostische mythe:
'de heerser van de duisternis' denkt dat hij 'g d zelf is'
en roept zichzelf tot hoogste macht uit
maar om dit te logenstraffen
doorklieft vanuit de 'ware goddelijke lichtwereld'
boven hem een lichtflits zijn duistere wereld
en zet zich vast in de kern van alle dingen en bovenal
in 'de mens'
de
'duistere wereld'
is opgetogen over het licht
maar kan het niet vasthouden
en ZO blijft, volgens die 'mythen'
het licht gevangen in de mens
totdat deze in staat is
om 'het' [alweer] te
bevrijden
NA
'de oerknal'
en de
'zondeval'
van de z.g. 'logos-indaling'
in een 'verlicht brein'
werd het licht weer geleidelijk
zwakker
allerlei
'masjiach-visioenen'
- algemeen in de eerste decennia na de dood van Yehosjoea -
namen in helderheid af
het
'christendom'
werd een organisatie vol onderlinge krankzinnige strijd
in plaats van een 'bewogen
beweging'
de
oorspronkelijke impuls
werd langzaam maar zeker tot dogma des doods
vals leergezag ging de plaats innemen van
de levende 'menswordende'
ervaring
daardoor
is er veel vergeten
uit die allereerste tijd
zo direct NA de
oerknal
men
wist zelfs
niet meer van de oerknal af:
begreep niet meer WAT er precies gebeurt was
en op welke manier het doorwerkte
in ons
het
licht was er
maar de duisternis kon het
nog niet aan: slechts enkelen
konden er nog maar
bij ...
de
mydibijbel
in de ruimste zin des woords
vertelt over deze ongemeen boeiende
'mydigeschiedenissen':
het zijn GEEN tempel/synagoge/kerk/moskee e.d. 'religiegeschiedenissen'
in de traditionele betekenis en ook zeker geen aanklacht tegen alle mensen van goede wil
in welke traditie ze dan ook al of niet zijn
opgegroeid
dingen
gaan nu eenmaal zoals ze gaan:
DAT nodigt ons alleen maar uit om ze beter te gaan begrijpen
om de diepere achtergronden
hoge bergen en lagere valleien en al wat zich daar tussenin beweegt
grondiger te leren
verstaan
HOE
openbaarde[n]
deze 'oerknal[len] zich en
HOE resoneerde[n] zij door in onze
directe omgeving?
WAREN
'de grote profeten'
ook werkelijk degenen die men LATER
van hen gemaakt
heeft?
WAAROM
werden de eerste 'zieners'
de vroegste 'verlichten' en hun directe volgelingen
vervolgd en later niet meer begrepen of zelfs
tot 'ketters' verklaard?
en
was PAUL
die fervente 'anti-gnosticus'
zoals sommige theologen ons proberen
te doen geloven?
alle
'mydibijbelverhalen'
en andere 'heilige vertellingen
& geschriften'
markeren geleidelijke
of plotselinge overgangen tussen
stagnatie en 'doorstromen':
enerzijds
spat de levensvreugde
ervan af
en anderzijds
groeien er klaarblijkelijk
telkens weer
OOK bewegingen
die alles willen 'inkaderen'
tot een strakke organisatie met een
vastomschreven starre
dogmatische
leer!
al
deze
'stromingen'
buitelen als het ware
alsmaar door elkaar heen in ons hart
onze ziel en ons
verstand
KAN
het vrije woord
blijvend worden
onderdrukt?
WAT
kunnen
we
'aanvaarden'
en/of
'veroordelen?
oorspronkelijke
'kinderlijke'
mydiverhalen en -geschriften
werden aangepast en de
levende 'logos
van liefde'
maar al
te vaak
doodgeredeneerd
en monddood gemaakt:
en DAT leek dan het voorlopige
'einde' ...
we
kunnen
niet anders dan
trachten
om gebruik te maken
van de nieuwste technieken
en inzichten
om over deze
en aanverwante onderwerpen
VERDER
te 'studeren':
want DAT
is 'het'
wat ons mensen
'menselijk[er]'
kan maken en onze
'menswording op aarde'
kan
bevorderen
het
gaat NU
NIET meer om het 'etiket'
of de 'verpakking',
maar om de ware dimensie van ons eigen inzicht:
de inhoud van een vrij geweten
IS het resultaat van
twijfel EN
'wetenschap'
in
wording