Tandarts ma 14-05-07/gaatje vinden/gaatje vullen?!

Dinsdagmiddag 2 januari 2007 @ Irminloo

Plavix/Clopidogrel 1xdaags 1 tablet
Lipitor/Atorvastatin calcium 's avonds 1 tablet
Metoprololtartraat/Metoprololfumaraat/retard 1xdaags 1 tablet
Captopril 3xdaags 1 tablet
Acetylsalicylzuur 's morgens 1 tablet

Niet vergeten door te geven
i.v.m. bloedverdunnende werking/bloeddrukverlaging
& wisselwerking bij bloedingen e.d.?
De tandartscomputer deed het niet vanmiddag, volgens de tandartsassistente
dus nog een keer terugbellen voor een afspraak voor half vijf of morgenochtend na 8 uur!
Ik had er beter misschien gewoon meteen langs kunnen gaan
en daar wachten tot er een gaatje was
voor mijn uitgevallen vulling ...
Onvoorstelbaar wat die medicijnen allemaal kosten per dag.
En sommigen worden niet eens vergoed door de verzekering
[aka 'ziekenfonds']!
Of maar gedeeltelijk?

Vreemd ook
die 'drempelvrees' voor tandartsen, dokters,
ziekenhuizen, scholen, fabrieken en kantoren.
Maar goed, mensen zijn nu eenmaal verschillend van elkaar
op vele gebieden en hebben ook allerlei
onvoorspelbare overeenkomsten, afwijkingen,
mankementen en allerhande
pluspunten ...


Dan maar verder
met de vraag of het zin heeft
om van God te spreken
?

Er zijn twee argumenten
voor de stelling dat van G d spreken iets ander is dan over G d spreken.
Het eerste argument is wetenschappelijk:
G d is volstrekt overbodig als verklarend principe van de empirisch waarneembare werkelijkheid.
Het tweede argument is theologisch: G d is de Gans Andere
en dat zou 'hij/zij/het' niet meer zijn
als "G D" 'm/v/k' het verklarend principe van de empirisch waarneembare werkelijkheid zou zijn.
Maar, vraagt men zich af, als je alleen over G d kunt spreken als de Gans Andere,
waarom zou je dan niet over 'g d/m//v/k' zwijgen?
Wat weten wij van de gans andere werkelijkheid van "G D"? Niets!
Waarom dan niet kiezen voor het atheisme?
Omdat dat niet oplost ...

De vraag naar g d blijft bestaan!
Rudolf Bultmann trekt een vergelijkeing met liefde.
"Liefde is er slechts voorzover ik bemin of bemind wordt, niet daarbuiten of daarachter!" ...
Je kunt desnoods over liefde spreken,
maar dan alleen maar als dat spreken zelf liefdevol is,
een daad van liefde.

Je kunt alleen van g d spreken
als je een liefdevolle relatie hebt met g d,
buiten die relatie om is spreken van g d niet mogelijk.
Over G d spreken is nooit mogelijk, van G d spreken uitsluitend in een liefdevolle geloofsrelatie!
Meer nog, buiten die relatie om bestaat G d niet!
Hij gaat nog een stap verder: van G d spreken kan allen G d zelf;
het 'von Gott reden' wordt dan een 'aus Gott reden'.
Maar mensen kunnen niet 'aus Gott reden';
daar zijn ze immers mensen voor?

De consequentie is
dat 'van G d spreken als de Gans Andere een leeg gebaar wordt als het niet van begin tot eind gekoppeld is aan: 'van G d spreken is van onszelf spreken'.
Wat is dat, van onszelf spreken?

TER VERDUIDELIJKING
maakt hij onderscheid tussen het 'existentiele ik' en het 'geobjectiveerde ik'.
Als ik over mijzelf nadenk splits ik mijzelf als het ware in tweeen, het 'ik' dat over het eigen 'ik' nadenkt is het existentiele ik; het 'ik' waarover nagedacht wordt is het geobjectiveerde ik.

Welnu,
als wij 'van onszelf spreken' is dat de activiteit van het existentiele ik ten opzichte van het geobjectiveerde ik. DAN komen vragen aan de orde als: waar leef ik voor? en: wie ben ik?
Dat is nog niet de rvaag naar g d: het wordt pas een vraag naar g d als het 'van onszelf spreken' van begin tot einde verbonden is met 'van g d spreken als de gans andere'.

ALLEEN DAN en 'alleen zo'
{RAK KACH: 'tat tvam asi'!} kunnen we zeggen 'dat g d de onze exitentie bepalende werkelijkheid' is:
als ik in het geloof zeg dat g d, die mijn existentie bepaalt, de Gans Andere is, belijd ik dat 'g d/m/v/k/' heilig is en ik tegenover 'zo'n g d' zondaar ben. Tot zover nu & hier. Nog een keer opbellen, langsgaan, een uurtje wachten of morgenochtend om 8 uur? Toch mooi al die multiple choice vragen & antwoorden? Net zoiets als kip en ei
of kop en staart!

En dan is in dit geval schrijven per lezerslijst
toch wat gemakkelijker en gemoedelijker dan openbaar
of privee?

~*@*~
02 jan 2007 - bewerkt op 23 jun 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende