suck your own frigging mydisong
~ 'verbeeldingen' & 'middelen' ~
Hiermee
wordt het veelvuldige gebruik bedoeld van zeer veel symbolen en rituele handelingen.
Symbolen laten zien dat de dingen MEER zijn dan ze lijken.
Rituele handelingen hebben uiteindelijk te maken met de weg of de methode die naar het uiteindelijke doel leiden.
De symbolen
kunnen in de hedendaagse esoterie van elders komen of traditioneel zijn.
Men gebruikt bijvoorbeeld evenzeer de van oorsprong boeddhistische mandala als het oeroude symbool van de ankh, afkomstig uit
Egypte.
~ 'de ervaring van transmutatie' ~
Bovenal
moet bedacht worden dat de esoterie een heilsweg of 'verlossingsweg' biedt,
zij het misschien van een andere aard dan gewoonlijk uit het traditionele christendom
bekend is?
Het gaat
om de de verandering van de mens in een steeds 'zuiverder' wezen,
of om de terminologie van 'new age' te gebruiken:
het gaat ons om 'ons aller'
zelfverwerkelijking!
Dit komen tot het doel
[dat voorlopig nog 'onbekend' blijft voor 'de meesten']
is uiteindelijk fundamenteel
religieus ...
Het gaat
om de EENHEID met de oorsprong,
met het eeuwige waar de mens naar zijn wezen 'uit voortkomt'?
Om DEZE weg te kunnen gaan, zijn meestal de inwijding nodig [b.v. 'dope' of 'zalving' in praktijk]
EN de 'voortdurende instructie' van een wijze
'diep-ingewijde meester[es]'!
Hoewel binnen de new age
de inwijding als feitelijk gegeven nauwelijks meer bestaat,
zien we WEL een grote nadruk op de 'spirituele meester', in veel gevallen 'goeroe'
genoemd ...
De METHODEN
om ook werkelijk tot deze verandering te kunnen komen
zijn en blijven zoals altijd al
zeer gevarieerd.
~ 'de leer van de concordantie' ~
Het is een diep gewortelde overtuiging
binnen alle esoterische groepen dat hetgeen zij presenteren
de WEZENLIJKE kern van alle religies is.
DAT de 'grote wereldgodsdiensten'
soms {VAAK} duidelijk 'anders' zijn is voor hen GEEN argument
TEGEN deze opvatting.
Die 'afwijkende' hedendaagse religies,
ZOALS bijvoorbeeld jodendom, christendom en islam, zijn in DEZE visie in feite 'afgedwaald'
van hun oorspronkelijke
bedoeling.
Priesters
of 'religieuze leiders'
hebben reeds lang geleden de weg van de zelfverwerkelijking 'onderdrukt'
en er een dogmatisch [ogenschijnlijk henzelf onmisbaar makend]
geloof van 'acceptatie'
van gemaakt?
Maar
de WARE kern
en de JUISTE betekenis van alle religie is nog steeds te vinden
binnen de 'esoterie'!

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende