rampetampa kikkerdril snotfabriek slijmballerij!


@


De islam
als nieuwkomer
zet de idee van de moderne staat,
sterker nog: haar realiteit, enigszins
op de tocht.

Dat signaleerden we
al eerder op onze myditijd/ruimte-reis
van de afgelopen jaren.


Maar dat is
nog niet alles,
ook vanuit de christenheid [de kerken]
klinken er tegenwoordig bezwaren,
anders weliswaar dan die waar we bij de moslims op stoten,
maar niettemin valt er zo nu en dan
iets als een 'gemor' te horen:
IS de moderne liberale, seculiere staat wel in DIE mate
gewenst als we jaren- en jarenlang hebben
aangenomen?


HOE komt het,
dat die wantrouwige vraag
ook in de kerken met enige regelmaat terugkeert?
Ik denk dat de universele en onvoorwaardelijke toewijding van de moslim
aan zijn geloof en de voorschriften ervan bij de kerken
een verlangen naar vroegere tijden
wakker maakt.
Nostalgie
dus.


En dat daarnaast
de snedige kritiek indruk maakt,
als we de kerken een 'rafelig
christendom' verwijten.
Schuldgevoel
dus.


DEZE gevoelens
vertalen zich, zo leg ik dat uit,
in een opwaardering van wat de kerken
eigenlijk hebben te bieden:
KENNIS die de Staat NIET heeft,
kennis 'van elders', of minder besmuikt gezegd:
kennis van "G ds WIL" voor de
samenleving.


De keerzijde ervan
bestaat in een kritiek op de moderne staat,
of liever [en juister] in een kritiek op WAT men
voor de 'moderne staat' houdt:
een staat die neutraal is,
neutrale burgers eist, burgers zonder mening,
hoogstens met een doorsnee mening
[glad gebrainwashed & reukloos gehersenspoeld],
in elk geval burgers
die zich NIET [meer] laten leiden
door hun geloof!


DAT lijkt mij echter wel
een opvatting die wat AL te kort door de bocht gaat,
want ten eerste is de Staat zoals wij die kennen
helemaal niet zo NEUTRAAL.
Ze is niet de opvoeder tot normen en waarden,
hoe minder ze zich als zodanig opstelt,
des te beter
zelfs?


Maar ze is
[nog] niet helemaal 'stuurloos'
zonder christendom [zoals ik ergens las] of zonder islam.
ZONDER religie is NIET = leeg.

De moderne seculiere staat
is BELADEN met waarden, ze is PRODUCT van de Europese geschiedenis,
om man en paard te noemen:
product van Verlichting, en de Verlichting
is weer een product van - jawel - lieve mydibuiskinderen,
een verlicht christendom.

Niet zonder reden
altijd weer verguisd door juist DIE stromingen binnen het christendom
die vast wilden houden aan een staat op basis van
de christelijke leer.

DIE 'leer'
kan de Staat niet gebruiken om 'staat' te zijn,
ze heeft haar ook niet nodig:
ZONDER kerk of moskee weet ze,
bijvoorbeeld, van gerechtigheid,
van de integriteit van de persoon, van non-discriminatie,
van betrouwbaarheid.

Maar dat is
nog lang niet alles:

niet alleen is de moderne staat niet neutraal,
maar ook dat ze neutrale burgers vereist is eigenlijk geheel bezijden de waarheid,

want precies de OMKERING van datgene WAARVOOR die moderne staat in het leven is geroepen:

om juist RUIMTE te scheppen voor de 'wereld'-burger, zodat wij juist niet [meer] neutraal MOETEN zijn,
maar ons aan ons geloof kunnen wijden, en OOK DAT te overleven
ZONDER sancties.


Seculier
is wat anders dan neutraal,
seculier is ze in de zin van indifferent tegenover de religieuze pretenties
van de aanwezige godsdiensten
in het land.

En zelfs DAT
is nog niet helemaal goed genoeg gezegd,
want religies zijn voor de staat slecht ZOLANG a metter of indifference
als er niets aan de hand is.

Maar zou EEN van die religies zich willen VERHEFFEN,
en de publieke ruimte, het openbaar leven DWINGEND naar haar hand willen zetten,
de wetten van de staat MINACHTEN, de vrouwen hun gelijkwaardigheid aan de man te betwisten,
homo's e.d. vervolgen [ik noem maar wat], DAN is de staat NIET MEER indifferent,
maar grijpt ze in.

De staat is,
vanuit DEZE mydihoek gezien,
wel DEGELIJK geinteresseerd in wat de religies [en andere 'levensbeschouwingen']
in hun 'homomuchomachobonobanale berlusconiachtige/verendemolde
getampateerde' algemeen betwijfelde
"Big Brother & Little Sister"-
rotschild voeren.

@
12 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende