pas op: kamp [omheining staat onder hoogspanning]!
Zelfs
in mydi
kom je dus bijna elke dag
allerlei oude bronnen van wijsheid tegen
waaruit van alles en nog wat
zo nu en dan komt opborrelen
uit de ingewanden van moeder aarde en vader zon
[of was het
maan]?
Stel je
maar gerust voor
dat er ook werkelijk vormen van wijsheid bestaan
die de spirituele en fysieke wetten
achter de werkelijkheid
onthullen.
Die menselijke wijsheid
is altijd al de bron geweest van alle spiritualiteit
en ware religie op aarde
al lang voordat Moshe en de andere Profeten,
Boeddha & Mahavira, Yehosjoea & ShaulPaul,
"Adam & Chawa" bestonden:
zelfs al van
VER
voor de schepping
van
DEZE
wereld.
DIE
wijsheid heeft
OOK
de belangrijkste denkers
uit de geschiedenis gevormd.
Ze werd
doorverteld, geheim gehouden
[immers levensgevaarlijk!] en
opgeschreven
...
Al
die lang
verborgen wijsheden
KUNNEN
antwoorden geven op onze diepste vragen
en weten van oplossingen
voor onze grootste problemen.
WIE
zou die wijsheid
NIET
willen leren kennen?
Er bestaan vele namen voor
[of ook geen
EEN]:
het gaat er niet zozeer om hoe we haar benoemen
maar wat we eraan hebben!
Zieners hadden de moed om erover na te denken
in alle tijden en op alle plaatsen
en haar mysteries te onthullen,
ze is niet te
koop
...
Er zijn vele teksten, maar die zijn niet alle even begrijpelijk
of herkenbaar, en toch heeft ze de meest briljante geesten uit filosofie,
religie en wetenschap beinvloed en is ook aan leken
niet meer volkomen
onbekend?
Het overleveringsproces begon in ieder geval al meer dan tweeduizend jaar geleden:
dit bracht deze wijsheid in de handen van gewone mensen
zoals jij en ik omdat toen de mondeling overgeleverde wijsheid werd opgeschreven
ook al werden hele reeksen moedige mensen
erom vaak vervolgd door het religieus
establishment.
Men verweet hen
dat ze de 'geheime' wijsheid
toegankelijk wilden maken voor mensen van
ALLE
rangen en standen:
er was in diverse landen en tijden
[en is vaak
NOG
STEEDS]
repressie
ook al vloeide er
zoveel
[teveel]
bloed
...
En
alweer:
de ironie van het lot wil
dat diezelfde 'wijzen uit het oosten'
na hun dood groot aanzien verwierven?
Tientallen eeuwen lang is dat al zo doorgegaan
tot op de huidige mydidag
van vandaag!
Dat we
NU
pas in staat zijn
om deze
'verloren'
wijsheid aan
ALLE
mensen van goede wil ter wereld
te leren is dan ook de hoogste tijd
[we zijn immers pas een paar minuten
'voor twaalf'
ontstaan
en qua vernietigingskracht eveneens
'op het nippertje'?]!
Het is
dan ook de verdienste
van
AL
onze voorgangers
dat ze de soms nogal ingewikkelde leer
via woord en daad begrijpelijk hebben gemaakt
voor 'het nageslacht'?
Als zij allen
ook toen al totaal en volkomen
waren vernietigd samen met hun geschriften
dan was die kennis telkens weer verloren gegaan en zouden we 'het wiel'
alsmaar opnieuw moeten
'uitvinden'
...
Eeuwenlang
hebben wetenschappers,
filosofen en artsen in het geheim gestudeerd
om te kunnen overleven of te doen voortbestaan:
DAT
leverde hen ideeen en gedachten op,
die vorm hebben gegeven
[en dat nog steeds doen]
aan invloedrijke filosofische en wetenschappelijke
ideeen en theorieen.
OOK
historici hebben haar nauwkeurig onderzocht
wanneer zij haar ontmoetten, maar je begrijpt dat zelfs een 'briljant' kenner
van klassieke muziek bijvoorbeeld nog geen Mozart is,
die een muzikaal meesterwerk
componeert?
Het
gaat er
NU
vooral om
deze virtuozen uit diverse tijden en plaatsen
aan het woord te laten [althans waar dat
MOGELIJK
is en niet meer ten strengste verboden]!
ZIJ
waren en zijn immers de hoeders van lang verborgen en onderdrukte wijsheid:
HUN
kennis gaat terug op de tijden
van ver voor Avraham/Abraham/Ibrahim
en is in het geheim van leraar op leerling overgedragen
in haar oorspronkelijke
vormen
...
ZIJ
waren niet uit
op academische roem of eindeloos filosofisch debat,
laat staan op macht en kracht zoals die onze materialistische wereld schijnen te beheersen
van delfstof tot eindproduct en alles wat je daar tussenin meestal aan chaos en ellende
kunt aantreffen!
HUN
goal was
om de mensheid
ECHT
geluk en
WARE
vrede
te brengen:
ZIJ
wilden op
HUN
eigen wijze
ons onstilbaar menselijk verlangen
trachten te vervullen
[nu 't nog
KAN].









Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende