~@~
IN
de westerse bijbelwetenschap
is men er sinds het eind van de 19de eeuw
algemeen van overtuigd geraakt dat Yehosjoea verwachtte,
dat het rijk van g d zich binnen afzienbare tijd zou manifesteren
als het koninkrijk der hemelen
op aarde!
DAT
betekende
dat het einde van de wereldgeschiedenis nog werd verwacht
in de generatie van de mensen die leefden
ten tijde van Yesjoea?
~@~
Al kort
na de dood zouden
- nog steeds volgens DEZE opvatting -
zijn volgelingen hebben begrepen, dat deze verwachting-op-korte-termijn van Yesjoe
een vergissing was ...
Ze zouden zich vervolgens
helemaal hebben ingesteld op een lange tijd in DEZE wereld,
want niet het 'rijk g d's' deed zijn intrede, maar "De Kerk".
DEZE wetenschappelijke theorie heeft een zegetocht gemaakt,
ook BUITEN de 'wetenschap'?
DEZE
voorstelling
is gebaseerd op een lineair tijdsbegrip:
de toekomst van G D is 'nabij', en deze nabijheid van G D is 'meetbaar
in dagen, weken, maanden en jaren', OOK als de concrete tijdsduur
onbekend is!
Nog
in de generatie
van de NU levenden
zou de wereldgeschiedenis eindigen en uitlopen op het 'grote gericht van G D' -
ZO heeft men de apocalyptische mythologie van Yesj
opgevat ...
TEGENWOORDIG
is deze theorie wat discutabeler geworden,
omdat nu wel duidelijk is geworden dat het vooronderstelde/hypothetische idee
van de tijd in de vorm van een ononderbroken lijn naar de toekomst
volstrekt niet strookte met het tijdsbegrip
van Yehosjoea?
Yesjoea
en het joodse volk van zijn tijd
denken niet in lineaire tijd, maar in RELATIES,
vooral in de relatie(s)
tot G D!
Er is in
'hun taal' niet eens een woord,
dat men met 'ons woord' "TOEKOMST" zou kunnen vertalen.
Wat morgen komt heet 'het komende' [
ta mellonta].
Daarmee wordt bedoeld 'het gericht van G D', de 'opstanding': "G d's rijk op aarde en in de hemel" ...
Het 'verleden', de geschiedenis van "Het Volk", is een geschiedenis van de ervaringen
van g d's leiding: zijn goedheid
en zijn toorn ...
Het 'komende'
wordt niet slechts door de lijdende mensen,
maar evenzeer door G D met verlangen en HOOP verwacht:
"WANNEER, o G D, zult JIJ eindelijk hemel en aarde vervullen,
wanneer zul JIJ eindelijk hongersnoden en oorlogen
doen ophouden?"
Het 'einde'
wordt met verlangen tegemoet gezien,
maar DEZE apocalyptiek heeft niets te maken met het einde van de geschiedenis.
Het gaat om het einde van het lijden op aarde!
Op DIE manier is de apocalyptiek,
ook de apocalyptiek van Yehosjoea,
verankerd in het heden:
NU is HET uur van de hoop op G d's rijk:
nog steeds is g d in ons [in principe 'aanwezig'?]
"G D is nabij"!
~@~
'tijdmelding'
NOG
draagt
onze boom geen vruchten
NOG schepen we ontheemden af
Arbeidsters laten we niet werken
Nog leveren we de folteraars
wat ze ook maar nodig hebben
en snoeren de armsten de keel
zodat hun kreet ons
niet stoort
NOG
wacht G D vergeefs
NOG ligt onze tijd in de handen
van de machtigen
ze lozen gif in
de rivieren
Vermaak
op onze buis
Zware metalen in ons eten
en angst in
ons hart
NOG
roepen we niet luid genoeg
hoe lang nog, g d?
Hoe lang wil JIJ dat nog aanzien
zonder hem om te hakken jouw
vijgeboom
NOG
hebben we niet geleerd
OM te keren
NOG huilen we
zelden.
Nog.
@
IN
ieder geval
werd hij ter dood gebracht
EEN van velen het land was bezet
door de Romeinse keizer die zich als GOD liet aanbidden
een jood als Yehosjoea betekende daar niet veel
en deze hier maakte de mensen gek
met zijn verhalen en
wonderdaden
hij genas de mensen gewoon door liefde
en zei dat hij
van G D
kwam
DAT
was eigenlijk niets nieuws
maar Velen begrepen het nu opeens opnieuw
hoe nabij g d is en vooral voor hen
die niet meer meetellen in het spel van de machtigen
en menigeen rechtte zijn rug ook de vrouwen
die zich verkochten om de kinderen
in leven te houden
HOOP
verspreidde zich als een lopend vuur
hoop op de nieuwe aarde
het vrederijk


