nirvana ontnuchtering thuiskomst


~*~

JE
ZOU DUS

kunnen zeggen dat we van oorsprong

"EEN ZIJN"
en dat we daarna op een bepaald moment
steeds verder zijn gaan verschillen
van elkaar?


WE
kennen niet
de bron van heelal en eeuwigheid
maar houden ons bezig met de gevolgen van de oerknal
die als het ware bij wijze van spreken en schrijven
naklinkt in
ons!


IEDER
van ons is een uniek duplicaat
via onze ouders van hun voorouders als vanouds vanaf den beginne
en we kunnen niet anders dan terugverlangen en vooruitzien
naar waar we vandaan komen
en waarheen we
gaan
...


ZO
bereikte ook
Siddharta op vijfendertigjarige leeftijd 'de hoogste volkomen verlichting',
anutta samyaksambodhi met het daaraan gepaard gaande
'drievoudige inzicht',
traividya.

HIJ
'ontwaakte'
tijdens die bewuste nacht
onder de volle maan van de maand Vesakhai {april/mei}
en werd zo omstreeks het jaar 528 BC
een boeddha.

HIERNA
bracht de boeddha
nog verschillende weken in contemplatie door,
nadenkend over alle aspecten van de
ook door hem herontdekte
waarheid.


GEZETEN
onder steeds een andere boom
liet hij de consequenties van de 'doctrine'
van 'de aan voorwaarden gebonden oorsprong',
de pratitya samutpada,
de revue passeren.


DEZE
leerstelling gaat ervan uit
dat alles relatief en onderling afhankelijk is en hieruit volgt
dat er binnen het door de voorwaarden bepaalde bestaan geen eeuwige, altoos voortlevende,
onveranderlijke, permanente of absolute substantie bestaat,
zoals een ziel, een zelf of
het ego
...


DE
BOEDDHA GAUTAMA
stelde zichzelf de vraag:
WAT
is toch de oorzaak
van ouderdom en
dood?


Hij WEET
dat het uiteindelijk de geboorte is:
alsof hij een gebedskrans in de hand houdt, schuift hij een kraal verder ~
de geboorte is het logische vervolg op de conceptie, de ontmoeting van zaad- en eicel tijdens de zogenaamde liefdesdaad ~ DEZE komt voort uit een wellustig 'vastgrijpen' om de zinnen te bevredigen!
De LUST der zinnen is ontstoken door de begeerte,
door het verlangen!

VERLANGEN
ontstaat om het gevoel te bevredigen en gevoel ontstaat door contact.
Voor contact zijn er voor ons homomuchomachobonobo's zo ongeveer zes zintuigen nodig:
de tastzin, het gehoor, de reuk, de smaak, het gezichtsvermogen EN 'de geest', want ook de geest maakt [en niet alleen maar
als doorgeefluik]
CONTACT
...

ONZE
zintuigen horen bij de persoonlijkheid en die komt voort uit het bewustzijn:
ons bewustzijn wordt geconditioneerd door de scheppingskracht van de vermogens die werkzaam zijn
in het onderbewustzijn?

En
juist
DEZE
krachten in het onderbewustzijn
zijn het rechtstreekse product van de dwaling
waarin de z.g. mensheid
verkeert:

"De
opheffing
van het worden
is het nirvana ~ het wordt nirvana genoemd,
omdat de begeerte afgeschud
wordt
"
.

Samyutta~nikaya
I & II


engel
blozencool!knipoog
sneakynahnahhuilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
23 jun 2006 - bewerkt op 25 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende