mydirevisie bandenplakken tuinaanharken etenkoken
*
IK
ben dan
wel een arme
ouwe bliksem in de
ogen van de wereld~economie
met een 'losbandig leven'
achter de brede spekrug
en 'schulden voor de boeg' aan stuur~ & bakboord,
ex~dienstweigeraar en heen~ en weerlifter
en PSP-meeloper tussen Iran, Afghanistan, Kashmir, Kerala, Madras,
Varanasi, Mount Fuji & Siberia met rug~ & slaapzak,
typmachien en wat ouwe kleren,
stapels boeken & dagboekaantekeningen
{en versleten schoenen}
........
maar TOCH
is 'het' allemaal
de moeite dubbel en
dwars waard geweest:
een eventueel gebrek aan diploma's
en suksesvolle loopbanen,
beleggingen, bezittingen en andere 'rijkdommen'
is ruimschoots goedgemaakt
door een interessant leven
waarin ik me geen moment
echt heb verveeld
of mezelf [en anderen?] opgezadeld heb
met knagende spijtgevoelens
over wat dan ook ~
van jongsaf aan gewerkt in
revalidatie & psychiatrie, kantoren,
fabrieken, kibbutzim, boomgaarden en velden
tussen Galilea en de Sinai
en de tijd vergeten
tussen stoffige ruines
& stapels oeroude
potscherven
...
@
DE
meest radicale
veranderingen betreffen eigenlijk
dus ons 'wereld~ & mensbeeld' van
die afgelopen jaren tussen Oost en West,
tussen die twee oren en achter de ogen van
de 'ziel die alles ziet':
was men zo'n paar honderd jaar
geleden vooral geimponeerd door de groot{s}heid
en 'oneindigheid'
van heelal en 'eeuwigheid',
dan tegenwoordig bijna nog meer door het aller-
allerkleinste in atomen,
neutronen, protonen, electronen
en blauwe bonen in al
hun verbazende veelzijdigheid ~
als we het hebben over de bouwstenen van het heelal
dan gaan we daardoor bovenal ook
op zoek naar het
allerkleinste?
Voor
leken is
het vrijwel onmogelijk
om zich van dat allerkleinste
een goede voorstelling te maken:
mij gaat het althans al heel snel duizelen
[en ik heb ook al hoogtevrees!] als ik lees dat een atoom een diameter van
EEN of enkele 'angstrom' bedraagt en dat een angstrom
een tienmiljardste meter is ofsowiets .......
En dan is ook nog eens de massa van
het atoom opgehoopt in de kern, 'n
heel klein pitje
in het midden!
DAT
is dan
nog maar het
begin van de zoektocht
naar het allerkleinste,
tegenwoordig is men al
weer veel verder op dit gebied?
DAAR zitten wij dan ergens middenin:
tussen de 'heerschappij van het allerkleinste'
en het onvoorstelbare 'allergrootste' .....
OOK ons mensbeeld is navenant totaal veranderd!
Tweehonderd jaar geleden kon men nog onbekommerd spreken
van lichaam en g[ew]eest of zelfs van lichaam, ziel en geest?
Die 'ziel' of 'geest' van de mydimens gold dan ook in brede kring
als onsterfelijk [wat dat ook moge betekenen?]!
En DAT was dan alweer een meer dan tweeduizend jaar oude theorie,
die door ene meneer Plato 'bewezen' zou zijn? DAT is voorbij!
In juni 2000 n.Chr. werd eindelijk trots aan president Bill Clinton ["I did not have sex with that woman"] de menselijke "GEN[EN]KAART" gepresenteerd, die bijna geheel de
genetische structuur van de mens
beschrijft
...
WE
wisten al
dat de lichamelijke
dood genetisch is 'voorgeprogrammeerd'
en dat het 'mydiverhaal van de mydimens' die
'eeuwig mocht leven', maar 'door de zondeval
moest sterven'
een mythe
is:
NU
'weten' we
dan ook nog
eens dat de 'ziel' en
de 'geest' niet 'bestaan',
maar 'manifestaties' zijn van
somatisch~neurologische processen
waarvan we het 'fijne' weliswaar niet weten,
maar wel zoveel dat niet meer betwijfeld kan worden
dat met onze lichamelijke dood
OOK
'ziel en geest'
ophouden
te
bestaan
...
@
HET
mydibijbelse
'stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren'
krijgt hiermee eensklaps en onverwacht zijn actualiteit terug!
WIJ leven slechts voort in het genetisch materiaal van ons nageslacht [indien aanwezig en bestendig];
als we DAT tot ons DOOR laten dringen DAN kunnen we misschien ook iets beter begrijpen
WAAROM het krijgen van NAGESLACHT in GEN[esis] ZULK een eminente
plaats inneemt?
~
VAN
de zogenaamde
aartsvaders en aartsmoeders
werd in hoofdstuk 5 van Genesis ALLEEN maar vermeld
hoe OUD ze werden EN dat ze zonen en dochteren verwekten en daarna stierven.
DAAROM ging 'het' blijkbaar:
dat je leeft en
HOE?!
NIET
dat die
mydimensen van toen
iets wisten van het
'genetische geheim' van de voortplanting,
maar WEL begrepen ze al dat we alleen nog maar voortleven
in ons nageslacht en NIET in een 'onlichamelijke rest'
van jezelf
~@~
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende