mydikleutermeditationationietvoorpuberadolescenten


~@~
=paxoilybananabush=
~@~


ER WERD DAN OOK
hevig gescholden op de Grieks~Romeinse belasting
die het volk werd opgelegd;
de mensen leden
eronder!

Het valt overigens
te betwijfelen of het betalen van de belasting
metterdaad op religieuze gronden
werd geweigerd?

Weigeren om belasting te betalen
zou een publieke opstand hebben betekend
en een direct militair ingrijpen van de Romeinse stadhouder
hebben uitgelokt ...

Maar de spanning wegens het kopgeld
[30 zilverlingen: de prijs van een gewone slaaf & kruisiging als beloning voor slaafse ongehoorzaamheid!] van Roma zat in de lucht,
en wie dan ook verdacht werd van verzet
werd ook al gauw verdacht van belastingweigering
en omgekeerd?!

ZO werd ook
Yehosjoea van N. [haMasjiach?] beschuldigd:
"We hebben vastgesteld dat deze man ons volk van het rechte pad afbrengt
en de mensen ervan weerhoudt om belastingen aan de keizer te betalen
en dat hij van zichzelf zegt de uitverkoren koning
te zijn!"
[Lucky LUCA 23:2]

=

DEZE aanklacht
is naar alle waarschijnlijkheid zonder grond;
maar WEL is juist dat Yesjoea deze belasting beschouwde als een teken van onderdrukking
door een vreemde macht!
[MATTAI 17:25]

Zoals alle politiek bewuste mensen van zijn tijd
heeft Yesjoe geleden onder de gevolgen die de onderwerping door Rome met zich meebracht;
ze vormden immers een permanente bedreiging voor het joodse monotheisme?
HIJ achtte het mogelijk om het hoofdgeld te betalen als maar duidelijk werd
aan WIE het EIGEN lichaam toebehoort:
aan G D ALLEEN!

=

Yehosjoea's optreden
begon in het voetspoor van de Doper.
Er is een consequente lijn te trekken door de korte tijd van zijn publieke handelen.
KORT voor zijn gevangenneming, zo vertellen de evangelisten,
werd hij ondervraagd over de belasting:
"Is het toegestaan om belasting te betalen aan de keizer
of niet?

[MARC 12:14]

DAT werd hem gevraagd
door enkele Herodianen [Tsaddoekiem/Sadduceeen] & Farizeeen [Proesjiem]!
De vragers zelf waren het ongetwijfeld al met elkaar grondig oneens?
De "Herodianen" - zij waren in de eerste plaats a.h.w. 'koninklijke ambtenaren' -
zullen strikt het standpunt van Rome verdedigen ...

Maar de "Farizeeen" zullen de belasting hebben gezien
als een godslasterlijk onderdrukkingsinstrument, maar TOCH tandenknersend
de belasting hebben betaald ...

Yesjoea formuleert dan
de positie van de onderdrukten:
ze zullen de belasting moeten betalen [gezien de consequenties],
maar ze moeten niettemin aan "G D" geven wat "HEM" toekomt,
ze zullen de keizer GEEN macht over het eigen lichaam toestaan,
OOK niet als hij met de belasting deze eis stelt:
"Geef wat van de keizer is terug aan de keizer en geef aan G D wat aan G D toebehoort!"
[MARC 12:17] ...

DIT antwoord
is vaak beschouwd als een soort van diplomatiek slimmigheidje van Yesjoe?
Maar een dergelijke uitleg MISKENT de werkelijke situatie!
De mensen waren enerzijds bijna volkomen uitgeleverd aan de onderdrukking,
ANDERZIJDS konden ze vasthouden aan de bevrijdende kracht van hun G D en zich aan G D
'ter beschikking stellen' ...

Yesjoe is NIET ter dood gebracht
omdat hij weigerde om belasting te betalen,
maar omdat hij de mensen van zijn eigen volk wees op wegen van bevrijding
in een situatie van onderdrukking!

"Maar
de mens behoort aan G D alleen!"

~ ZO heeft ca. 180 jaren later een christen [Tertullianus, Scorpiace 14] DEZE uitspraak
van Yehosjoea becommentarieerd en treffend aan geduid
WAAROM het eigenlijk
ging ...

WAT
betekent het
om 'aan G D toe te behoren' - NU - in ONZE situatie?
DEZE vraag heeft telkens centraal gestaan
in het doen en laten
van Yesjoea!

OOK
vandaag de mydidag
bepaalt DEZE vraag het 'werkelijk christen zijn':
mensen 'behoren' aan G D toe,
NIET in de zin dat G D hen zou 'bezitten',
maar omdat "HIJ" ze - in vrijheid en TOT vrijheid - heeft 'geschapen'.
Geen vader, koning, keizer, admiraal of andere generaal of autoriteiten hebben het recht
om mensen naar willekeur te gebruiken
als dingen!

DEZE
religieuze basis
van de mensenrechten
is gelegen in het verschil dat Yehosjoea formuleert
met de woorden 'wat van de keizer is' en
'wat van G D is' ...

In Albania
voor de "Wending"
was religie bij grondwet verboden en ook Adolf H.,
Jozef S., Mao Zhe Dingdong, PolPot, Saddamn, Kim Young Ill,
kinder-, vrouwen- en mensenhandelaars, onder- & bovenwereld Big Brothers & Sisters
en nog veel te veel andere potentaten uit verleden en heden [en toekomst?!]
hadden en hebben een broertje dood aan praktisch alle 'andersdenkenden'
of aan wat voor 'afwijking' en 'ziekte' dan ook
die HUN alleenheerschappij lijkt
te bedreigen!

NIEMAND
heeft het recht om de andere mensen
naar eigen believen als 'lichamen'
te gebruiken [laat staan te
MISbruiken!]?

ALLE kinderen
die vandaag de mydidag OMKOMEN van honger en dorst
of sterven aan geneeslijke ziekten, 'behoren toe' aan G D en NIET aan hen die
de dienst uitmaken in een 'liberale' en/of dictatoriale wereldeconomie
die verantwoordelijk is voor die groeiende onrechtvaardigheid
en onderdrukking ...


~@~

MAT 22-21


'Wayomroe eelav:
"Sjel-haKeisar!"

'Wayomer aleihem [Yehosjoea]:
"Tnoe lakeisar et asjer lakeisar [een flink pak slaag?],
wele'elohiem et asjer le'elohiem!"


En WAT behoort aan de keizer?

De vogel met de oliebesmeurde vleugels
de zonloze hemel in de stank
de ziekenhuizen zonder water

Ja, dat behoort aan de keizer
EN het paleis van de emir Al Sabah
het goud op de deurkruk van alle badkamers
het marmer uit Italia, het zijden brokaat
het US Army Corps van de ingenieurs
die dit kasteel in drie weken {!} hebben neergezet
zodat de sjeik nu weer ongehinderd kan baden
Ja, dat behoort aan de keizer
en ons belastinggeld de ontelbare miljarden
de zus en zoveel eurodollar per man, vrouw en kind
die daar geen idee van had
De keizer krijgt wat de keizer toebehoort

En wat behoort dan aan G D?
ooit waren er vogels
ooit waren er wolken en het water
de kinderen zonder bescherming op deze aarde
vergeet niet, zij behoren aan G D
ooit zal er lachen zijn
de arbeid in het laboratotium en onze verslavingen
en onze ogen, onze handen
ze zullen G D toebehoren

Wat van G D is willen wij G D geven:
het leven van de kinderen, zusters en broers
en onze harten

~@~

verliefd
liefdesverdriet
verliefd
03 apr 2006 - bewerkt op 13 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende