~*~
'state
of the
mydiart'
MIJN
mydibijbel
vertoonde om die al
eerder genoemde redenen
ook een aantal smetteloze, ongelezen bladzijden
na de poetische
boeken!
Dat
veranderde toen ik
voor een gespreksgroep
'verplicht' was om
de profeten
te lezen ...
Tot
mijn verrassing
keerde ik om als een blad aan een boom,
en ik kan NU wel zeggen dat de profeten onderhand
mijn favoriete mydibijbelschrijvers
zijn geworden?
Zag ik
die profeten
vroeger als bekrompen betweters,
NU kwam ik er achter dat ze eigenlijk onvoorstelbaar 'modern' waren.
Hoofdstuk na hoofdstuk behandelen ze dezelfde thema's
die als een donkere wolk OOK over onze tijd hangen:
'het zwijgen van g d', economische ongelijkheid,
onrecht en oorlog: de schijnbare heerschappij van 'het kwaad' en
het hevige lijden dat 'onze wereld'
teistert!
DEZE
thema's,
die OOK zo nu en dan opduiken in JOB, Psalmen, Prediker
en zelfs al in DEUT, worden door de profeten scherp geanalyseerd,
alsof die thema's onder een microscoop
worden bekeken.
In
die
boeken van de profeten,
voorbeelden van oudtestamentisch realisme,
worden de twijfels,
het leed en de problemen die jij en ik ervaren,
op welsprekende wijze
onder woorden
gebracht.
Ik
leerde
om de profeten te zien
als scherpzinnige analytici van het dilemma
van het 'menszijn &
-worden'!
~*~
Yesjayahoe,
die in het algemeen toch
als een soort van 'geloofsheld' wordt gezien,
heeft eens geklaagd: "JIJ bent ECHT een 'g d' die zich verbergt!"
Een andere keer schreeuwde hij wanhopig: "ACH, scheur toch die 'hemel'
eens een keer open, en kom
op aarde!"
Chavakoek bestaat
voor een groot gedeelte uit een luide klacht
die begint met de woorden die nog steeds hun weerklank vinden
bij moderne sceptici zoals ook wij
meestal zijn:
'ad-anah yhwh sjiewaetie welo tiesjma ezak eeleicha chamas welo tosjiea'
'lamah tareenie awen weamal tabiet wesjod wechamas lenegdie wayehie riev oemadon yiesa'
"HOE LANG NOG, HEER,
moet ik om hulp roepen en luister jij niet, moet ik "GEWELD!" schreeuwen en breng jij geen redding? WAAROM TOON JIJ MIJ
al dit onheil en zie jij zelf al deze ellende aan. Ik zie alleen maar geweld en verwoesting, opkomende twist en
groeiende tweedracht!"
Malachie
& Yirmeyahoe hebben luid en duidelijk
geprotesteerd tegen de falende
'succes theologie'.
In HUN dagen
hadden 'g ds profeten' niet veel meer gemeen met ELYA,
die vuur uit de hemel deed nederdalen op zijn vijanden.
Zij kwijnden weg in kerkers en putten, als ze al niet in tweeen
werden gezaagd.
Yirmeyahoe,
die ons immers de woord 'jeremiade' & 'jeremi-eren'
heeft nagelaten, heeft het langste bijbelboek geschreven
met een boodschap die nat is
van tranen.
'mie-yieteen rosjie mayiem we'einie mekor diemah'
"ACH, was mijn hoofd maar een waterval, mijn oog een bron van tranen!"
"Gebroken ben ik, heel mijn lichaam beeft, ik lijk wel dronken, beneveld door wijn - door toedoen van de HEER, door zijn heilige woorden!"
'niesjbar liebie vekierbie raachafoe kal-atsmotai hayietie ke'iesj sjiekor oechegever avaro yayien miepnei yhwh oemiepnei dievrei kodsjo'
'meeai meeai ochiewlah kierot liebie homeh-lie liebie lo achariesj kie kol sjofar sjama'atie nafsjie teroeat mielchamah'
"O bonzend hart!
O razend hart! Ik krimp ineen van pijn!
Ik kan niet zwijgen, tot in mijn ziel voel ik het hoorngeschal,
hoor ik het krijgsgeschreeuw!"
WAT WAS DE OORZAAK
van die existentiele kwelling?
Behalve aan zijn persoonlijk leed en het leed van zijn volk,
leed Yirmeyahoe ook aan de klaarblijkelijke
machteloosheid van "G D"?
Hij vroeg g d op de man af:
"WAAROM zou jij OOK zijn als een 'verbijsterde', als een strijder die NIET helpen kan?"
De agnostische filosoof Voltaire
had het niet beter kunnen verwoorden:
hoe kan een 'almachtige & liefdevolle g d' ZO'N puinhoop
tolereren?
In de ogen van de profeten
scheen g d steeds MEER afstand te nemen van 'zijn schepping' ...
WAAROM ging het 'al die goddeloze volken' voor de wind,
vroegen ze zich af.
WAAROM al die alles verwoestende natuurrampen?
WAAROM komt er zoveel armoede en verdorvenheid voor op aarde,
en gebeuren er zo weinig 'wonderen'?
"G D", waar ben jij?
Waarom spreek je niet meer met ons, zoals je dat vroeger WEL deed?
Openbaar jezelf,
verbeek jouw stilzwijgen!
In de letterlijke zin van het woord:
in g dsnaam,
DOE IETS!