men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer



ELKE
mydidag en -nacht
wellen er woorden op
terwijl ik slaap
of 'waak'!


Of
ik kom ze tegen
in stukken en brokken
via teksten ooit vergaard en bewaard
die ik weer opnieuw lees
en op de EEN of Andere wijze
TOCH weer wil vastleggen
voor mezelf
en/of 'het
nageslacht'?


Alles
en iedereen
verkeert in diepe crisis of rust:
het loopt allemaal door elkaar heen
en komt zo nu en dan
hoe dan ook in resten en flarden naar boven,
bezinkt weer en heeft blijkbaar eigen manieren om te overleven
in de vuistgrote grijze
massa's
...


Invloeden
uit het verleden
zijn en blijven enorm van belang
of we dat nu weten en erbij stilstaan
of niet.


Bijna
niemand in Nederland
zweert NU nog bij de dogma's en stellingen
over bijbels en dromen of de psychoseksuele ontwikkeling
van alle kinderen en mensen,
maar iedereen is - bewust of onbewust - van top tot teen beinvloed
door al die oude denkstromen, nieuwe gevoelsrichtingen
en vormen van schijnbaar onbedwingbare
dadendrang?


In mijn
wakende of gedroomde visioenen
zie ik hele schema's ontstaan compleet met tekeningen van illustraties en allerhande uitwerkingen,
die bij het ontwaken als sneeuw voor de zon verdwijnen
of als on[der]bewuste gletschers van de geest
blijven voortbestaan en aangroeien of afsmelten
zonder dat ik er ook maar
iets aan kan
doen!


OOK
thema's
als narcisme, verlating,
het kind in de volwassene en
psychische trauma's zullen dus niet gauw
uit dit individuele en collectieve
[onder/boven]bewustzijn verdwijnen:
daarvoor zijn ze TE diep geworteld
in onze evolutie en
interpretaties.


Ook in myDi
kom je dus als bijna nergens anders {?}
DIE subjectieve belevingswerelden tegen door middel van
eindeloze mydiverhaaltjes en terugkerende thema's in alle geuren en kleuren:
"Homomuchomachobonobo" viert zijn/haat lusten bot met woorden en daden
waar we ook gaan en
staan
...


IEDER
mens heeft [min of meer]
een unieke innerlijke beleving van 'de werkelijkheid'
via eenvoudige natuurlijke 'zwart/wit en/of regenboog-
modellen':

de mydimens is
en blijft een driftwezen
met tegenover zich
'de cultuur'.


DAT
samenlevingsverband,
de maatschappij, creeren wij
om onze agressie en libidineuze
[begeerlijke, wellustige,
liederlijke & 'pornografische' drang]
driften in te
tomen.


Maar
de maatschappij
met haar normen en waarden
BOTST met onze natuurlijke
neigingen.


En dus
ontstaan er onvermijdelijk conflicten
in IEDER van ons!


De MEESTE driften
zijn sociaal niet geaccepteerd
en worden door middel van verdringing
in het onbewuste
opgeslagen.


DAT gebeurt al
in de kindertijd, DE periode waarin de belangrijkste fundamenten
voor de persoonlijkheid en het sociaal functioneren worden gelegd
en vastgezet op diverse opmerkelijke & merkwaardige
'eigenaardigheden'?


OOK
die verdrongen herinneringen
manifesteren zich in ons gedrag,
het kan nu eenmaal
niet anders!


IEDER
"myDiMens" wordt ALDUS gevormd
door zijn/haar [min of meer] unieke ervaringen en bekijkt zichzelf
en de omgeving [dichtbij en veraf] door een individuele
subjectieve 'mydibril'
...


De mens is
zoals hij/zij geworden is,
luidt nog steeds de grondgedachte van deze analyse.
Er zijn dus ook [minstens] twee werkelijkheidsbenaderingen:
de natuurwetenschappelijke en 'EEN
[of meer] ANDERE'!


Water is H2O
maar ook 'iets heel anders'.

Een levensNOODZAAK EN levensBEDREIGEND?

Ons menselijk lichaam is een grote fabriek,
maar is OOK nog
IETS Anders!


Dat 'andere'
blijft OOK spannend:
onze keus [een tikkeltje serieus genomen]
voor bijvoorbeeld myDi ligt dan ook
voor de hand
...


Daarbinnen
ligt OOK die onbedwingbare nieuwsgierigheid:
de keus om onder het oppervlak te duiken ~
niet voor niets 'my diver' in de geestelijke oceanen,
binnenzeeen, meren en stromen
van de geest!


Onze
'eigen' belevingswerelden
die we stuk voor stuk op onze eigen wijzen
sterk blijven benadrukken, opschetsen, inkleuren en soms weer
uitvlakken of op andere manieren
doen omvormen of
verdwijnen!


Het
verleden
als vol van gewetenloze
charlatans afschilderen is wel erg oppervlakkig
en volkomen
onjuist?


Kritiek
op personen en werkwijzen is en blijft natuurlijk
heel goed mogelijk!


Maar dat is
nog geen reden om alle gedachtegoed te ridiculiseren
en klakkeloos weg
te gooien
...


Toegegeven,
SOMMIGEN gingen {VEEL!} TE VER,
vooral voor HUN
tijd!


Zienswijzen
en interpretaties waren waanzinnig religieus of bot biologisch:
DAAR paste een persoonlijke belevingswereld van een
willekeurige mydipersoon
niet zo best in?


Maar
onze voorlopers
gingen WEL zover omdat ze niet anders konden
op grond van HUN
zienswijzen!


Toenmalige
empirische benaderingen
waren vaak [meestal] TE eenzijdig
en we moesten daarom we leren
om wat meer rekening te houden
met onze persoonlijke belevingswerelden
en die 'erin
voegen'?


En
natuurlijk
is ongetwijfeld ook veel
van wat WIJ denken en schrijven volkomen tijdsgebonden:
maar ons idee van de psychische realiteit
[religieus of anderszins]
is nog lang niet
uitgeput
...


We
dijen weer eens [alweer?!]
te ver uit: time to visit the garden [without warden] ~
Wees gegroet mydi'ers vol van genade [Elja & Dex be with you]
en moge uw geest lieflijk weiden op alle geestelijke grasvelden vol kleurige bloemkens
& whatever else you may find very interesting,
quite beautiful AND mighty
tasty?

26 mei 2006 - bewerkt op 21 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende