laatste nieuws


~*~

Geen nieuws!

Op
het graf van mijn vader
stond na de oorlog de tekst:

"De dagen des menschen zijn
als het gras ..."

{Psalm 103:15}


In z'n geheel
klinkt het als volgt ongeveer in het Hebreeuws
van toen {3000 jaar geleden?} en het wat aangepaste Nederlands
van NU [2005/2006]:

barachi
nafsji et-yhwh mijn ziel is van de wordende
vechal-keravi et-sjem kadsjo en mijn binnenste
is uit zijn helende kern
barachi nafsji et-yhwh ve'al-tiesjkechi kal-nemoelav
ik vergeet geen van haar
inzichten


haslecha
lechal-av awoneechi
vergeeft al mijn schuld
harofee le chal-tachaloeaichi geneest al mijn kwalen
redt mijn leven van de ondergang
en kroont mij met liefde
en trouw
schenkt schoonheid
en vreugde
en hernieuwde jeugd op
m'n 'oude'
dag

de geest
bewerkt rechtvaardigheid
en verschaft recht aan de verdrukten
maakte aan Mosjeh zijn wegen bekend en
aan het volk Israel zijn grootse
daden

rachman
oerachiem
liefdevol en genadig
is de wordende die was en IS
die geduldig is en trouw BLIJFT
omdat hij niet van ruzie houdt
en niet eeuwig boos blijft op
onze stommiteiten

straft
ons niet
naar onze ontrouw
vergeldt ons niet naar onze schuld
maar zoals de hemel de aarde omspant
ZO welft die trouwe bondgenoot zich
over allen die erop
vertrouwen

zo ver
het oosten is
van het westen
ZO VER heeft hij/zij ons verwijderd
van onze tekortkomingen & hoogmoed:
ZO LIEFDEVOL als een vader
en een moeder zijn voor hun kinderen
ZO VOL VAN LIEFDE is de komende voor wie het verwacht
want hij/zij WEET waaruit wij zijn ontstaan en
vergeet nooit dat hij/zij ons vormde
uit sterrenstof en
klei

de mens
onze dagen zijn als het gras
wij zijn als bloemen die groeien, bloeien en vergaan op het veld
wij verdwijnen zodra de zonnewind ons knakt en breekt:
niemand weet naderhand meer
van ons bestaan

maar
de verborgen bondgenoot
de aanwezige wordende geest
is als het ware verankerd in heelal en eeuwigheid
en heerst als een absolute monarch over al wat was,
is en ontstaat
de wordende ziel is het middel
en het doel van alles wat beweegt en leeft
de aanwezige geest geeft de
'boodschappers' te doen wat hij/zij zegt
en daarom luisteren wij naar dat woord
om te doen wat het
zegt

het
ontstaan
van het heelal komt daaruit voort:

en wij, zijn vrienden,
betrachten te doen wat hem/haar/het behaagt
de geest die in ons is ontstaan is de kern van al wat leeft
en in alle mogelijke werelden is DIT
waar het om draait
worden en
zijn

STOF,

HAPIROE,

'de zandhazen',

ZO luidde het oude, Egyptische scheldwoord voor Hebreeers,

'hen van de overkant',
van de andere zijde van de vruchtbare halve maan,
van 'tussen de grote rivieren', en

{VOLGENS DIE MYDIVERHALEN}
houdt "G D" er wel rekening rekening mee DAT wij
STOF zijn en
blijven.

MOSJEH
heeft heel duidelijk
uitgelegd voor die tijd dat het kwaad niet te voorkomen is
en dat straf [hoe dan ook] onvermijdelijk zal volgen
vroeger of
later.

Maar
we hebben
een 'g d' {DE ENIGE}
die met ons meegaat op ons pad,
en ons dichter bij is dan ons eigen hart,
onze eigen ziel en ons eigen 'verstand' ~ DIE WELBEWUST
'onze zonden vergeeft' en dolgraag wil vergeten
EN welbewust onze zwakheden
in gedachten
houdt ...

WIJ
machochimphomobonobomydimensen
hebben zodoende
bij wijze van spreken en schrijven
als het ware
EEN
"G D" die
met ons mee BLIJFT gaan
of we nu willen of niet
{DNA/RNA}
"DIE BIJ & IN ONS
WOONT"

in
een
vreselijk
uitgestrekte
en afschuwelijk
angstaanjagende
ruimtewildernis die ons ooit
begon 'voort te brengen',
meeneemt op zijn/haar weg
EN ons weer opneemt

{ELKE DAG WEER}:
zodoende kunnen we zeggen
dat we
[ondanks alles]
een 'genadige g d' hebben,
die voor een tijdje
ons voor lief neemt
[en wij haar/hem]
als 'een plaats voor g d's geest'

en die zelfs
zandhazen, maffe konijnen,
korenwolfjes, huppelende hamsters
& al die andere dreutelende &
keutelende wezens
liefheeft,

misschien
juist wel DAAROM:

om dat frutselende 'vrije keuze'
fratsenmakende stuntelende
gefreubel:

hij/zij lacht zich
een heilig hoedje
EN
huilt tranen
met tuiten om

ons

[en wij om
'hem'/'haar']

...

met
alle respect
voor andersdenkenden
{zolang ze me maar niet proberen
de hersens in te slaan}

that's
life
as far as
I
know
"IT"


engel


04 jan 2006 - bewerkt op 23 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende