knechting goedbedoeld hartbrekend levensgevaarlijk
VERBLOEMEN
is de wijwaterkwast erover,
met woorden dan,
niet
onder ogen willen zien,
weigeren
te onderzoeken waar het lek zit
dat
het schip van onze staat
nu &
hier zinkende
maakt.
Maar
versluierd/versluierend {s}preken
is dat dan niet juist
'gepaste taal' voor religie?
KAN religie
wel wat anders dan dat,
als ze niet wil terugvallen in
rationele
'leerstelligheid'?
Natuurlijk
KAN een religie wel anders,
in elk geval de christelijke,
wat een dilemma
laten we ons daar eventjes aansmeren!
EEN van de soort van 'van tweeen EEN':
je bent een 'ijzervreter' of
een 'watje' ...
Maar
tussen nul en honderd
liggen nog 99 andere mogelijkheden?
Natuurlijk wemelt het in ons bestaan van 'geheimenissen'
waarover je alleen maar 'con sordino' spreekt,
als - ik zei: ALS - je er al over spreken
wilt of kunt.
Maar
zelfs ALS er
con sordino wordt gespeelt
kun je de muziek nog horen.
Wat ik met [niet versluierde maar] versluierende taal bedoel
is mensen bewust of onbewust
aan het lijntje houden door de informatie
te onthouden.
DAT
gaat heel gemakkelijk.
Religie [onze eigen 'christelijke', bedoel ik]
is voor veel mensen een gewenning geworden,
een gedoogbeleid
van een hele reeks rituele handelingen,
begeleid door rituele taal:
het onzevader [10 x bidden]
de rozenkrans [36 x], het credo,
in elke kerkdienst ...
Niets mis mee,
een ritueel is een ritueel,
ik zie het als de leuning van een wiebelende loopbrug
over een afgrond zonder bodem,
en wij - ook wij 'mydimensen' - moeten daar overheen;
dat is leven
...
ELK
ritueel is goed,
de inhoud komt er niet op aan,
het ritueel schept niets, geen hel, geen hemel,
het creeert zekerheid,
het hoort thuis in religie als bezwering;
elke religie heeft ze dan ook,
en missen mensen religie,
DAN
maken ze zelf hun
'mydirituelen'?
TOT
in de protestantse kerken
keert het model terug,
maar daar dan in rituele taal,
in preken die elke zondag hetzelfde zeggen,
MOETEN zeggen,
anders voelen de gelovigen zich
al snel
onzeker worden
[en 'bekocht'?]
['ik miste het kruis van
Jezus Christus,
dominee']
...
Ik
spot er niet mee,
vind het menselijk bestaan
veel te hartbrekend
om over geijkte taal en geijkte handelingen
geringschattend te doen.
Maar toch,
waarom de taal niet ingezet
om gelovigen bij te brengen - ik zei het al eerder en vaker -
dat geloof het WAARD is
om erover
na te denken?









Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende