~*~
Ik
ben eigenlijk heel m'n leven lang
maar een paar keer op vakantie
geweest.
Een
paar dagen
ofzo bij familie of kennissen & vrienden in Sliedrecht,
Gouda, Zierikzee, Akmaar,
Sittard
enzo.
Weekends
of een week op Texel
in de Oude Schaapsschuur of Bloem en Bos
aan 't Gerritslanderdijkje
&
iets dergelijks in Laren
vlak achter het Singermuseum in De Hoeve,
Steenwijk en Elspeet;
dertien maanden in Kamp Vledder wegens dienstweigering ['65/'66]
[Eilat/Be'er Sheva & Rabbat
Ammon] voorjaar '67 en gedurende
de Zesdaagse
Oorlog
...
En dus
ook natuurlijk
al die jaren van lopen & liften met rug- & slaapzak
door die pakweg twintig landen tussen de Lage Landen aan de Noordzee en India [Japan/USSR],
maar nooit echt regelmatig elk jaar naar die geijkte vakantieoorden waar ook ter wereld [wel nog later een paar keer heen en
weer naar Italia &
Israel].
Een
paar jaar geleden
zijn we met z'n drieen naar Kamp Westerbork/Hooghalen gegaan en nu
ben ik toch warempel van plan om ergens in de komende tijd naar een bungalow te gaan
op de Besthemerberg
in Ommen.
Daar werden
de Sterkampen gehouden van Krishnamurti
in het begin van de vorige eeuw en was het strafkamp Erika waar mijn vader enkele maanden {?}
moest doorbrengen in de tweede helft
van 1942.
Ik zal best nog
een paar plaatsen vergeten zijn te vermelden:
op zo'n 'hoge leeftijd' gaat je geheugen
wat achteruit en ik ben altijd al verstrooid geweest, maar dat maakt niet uit,
want in die afgelopen drie jaar ben ik al zo vaak heen en weer gesjeesd door 'het verleden' via mydiverhaaltjes, dat een paar plaatsen meer of minder er ook niet
zoveel meer toe
doen.
In m'n jonge
jaren kon ik het niet laten
om maar zover mogelijk weg te zwerven naar het Midden & Verre Oosten heen en weer,
terwijl ik het nu niet meer zou durven met al die krankzinnige fanatiekelingen onderweg tussen Europa en Asia; ik ben allang tevreden als ik wat interessants te lezen heb,
wat te schrijven over wat boeit op een bepaald moment en de tuin te verzorgen of
't onmisbare huis- &
keukenwerk.
Maar
het landgoed Eerde
& z'n geschiedenis spreekt me wel aan.
En via EEN punt [waar en wanneer ook] zit je al snel op weg naar 'de rest van de wereld'!
't Is allemaal een kwestie van associatie, beeldvorming & communicatie?
Onze eerste pogingen om te gaan lopen en praten gingen uiteindelijk ook vooraf aan het lopen op de maan en het trachten te spreken
'met de rest van het
heelal'.
We zijn en blijven nu eenmaal
tijdreizigers tussen oerknal[len] & oerkrimp[ingen]:
de echo's van EEN & Ander blijven naklinken in alles wat we doen en laten,
zelfs al zijn we ons dat meestal allang
niet meer bewust
...
Daarstraks klonken er
een paar donderrommelslagjes in de verte, de kat Janosch spitste z'n oren,
maar voor de rest is het nog kurkdroog, blijft het grondwaterpeil zakken en kun je waar ook ter wereld [bijna] kennis nemen van wat er elders [op andere plaatsen en tijden] gebeurt
en gebeurde.
Toch nog
maar even wat sproeien.
De begraafplaats gisteren was ook maar een droge dooie boel.En die grafheuvels van duizenden jaren geleden rondom Irminloo @ Vale Ouwe al helemaal.
Ooit een Romeins marskamp van 200 na 't jaar "0", militaire oefeningen & heidebranden, toeristen en
wat wilde konijnen, een bosbessenkwekerij,
een vennetje dat ontstond na seismische
proefplofjes
e.d.
Toch weer
heel wat anders
dan al die proeven met grote en kleine atoombommen,
bacteriologische/biologische/chemische/demo[n]grafische/ecologische & financiele wapens
die zo in de mode zijn sinds de laatste
twee Wereldoorlogen
...
Maar het blijft me verbazen
dat de aantallen pijn- & plezierpunten eerder toe- dan afnemen:
in vergelijking met vroeger krijgen we tegenwoordig waarschijnlijk zoveel indrukken op ons afgestuurd,
die op diverse manieren doorwerken op elk individu [en groepen van 'eenlingen'], dat we van gekheid vaak niet meer weten wat we doen ~ ons te pletter 'vervelen'
of kapot 'werken'?
Daartussenin
zal wel 'n gulden middenweg bestaan,
maar een ieder claimt ondertussen ook weer dat die er 'heel anders' uitziet.
Je hebt nu niet meer zoals vroeger de keus tussen 'heidendom & heidendom',
rooms-katholicisme & protestantisme [en aanverwante sekten],
maar het scala van keuzemogelijkheden is blijkbaar/schijnbaar
tot in het oneindige [schrikbare] toegenomen,
zodat niemand bijna meer weet waar dattie
aan toe & watdattie
aan het doen
is?
Genoeg
gebabbeld!
Aan 'den arbeid' die [al of niet] 'adelt'?
We zullen wel zien en er eventueel
verslag van doen.
For now: to all
sayonara, au revoir, see you later,
salaam aleikoem & aleikoem salaam,
bis bald, arrivederci. lihitraot &
bye/bye

~@~

