ESC 2024 - 20 t/m 11

We zijn over de helft! Twintig inzendingen voor het Eurovisie Songfestival dit jaar, dus het wordt weer tijd om de ranglijst op te splitsen. Wel zo makkelijk om een beetje overzicht te houden.

Ik heb besloten mijn eigen regel weer wat nauwer op te volgen. Namelijk de ranglijst baseren op wat ik persoonlijk leuk vind om naar te luisteren. Ik merk dat ik vaak word beïnvloed door hoe ik denk dat het lied gaat scoren op ESC, waardoor ik het hoger (of lager) rank dan ik normaal zou doen. Back to basics dus.

Ik heb alle liedjes laten spelen in een spotify playlist terwijl ik lekker aan het werk was en opgelet wat mijn reactie erop was. Dit heb ik meermaals gedaan. Skip ik het lied altijd? Duidelijke minpunten en onderaan mijn lijst - maakt niet uit of het een favoriet van anderen is! Ook heb ik besloten weer te ranken op studioversies. Ja, Eurovisie is een live event, maar er zijn nu ook veel liedjes van interne selecties die nog geen live uitvoering hebben waardoor mijn lijst dan skewed wordt. Het is ook niet helemaal eerlijk om de live performances te vergelijken - een land als Tjechië dat zijn National final houdt in een zaal waar de akoestiek optimaal is voor live muziek, niet voor uitzenden, is niet te vergelijken met een land als Noorwegen die al jaren weten hoe ze een goede nationale finale moeten uitzenden. We zullen tijdens het songfestival pas eerlijk kunnen vergelijken hoe de artiesten live klinken, als ze allemaal onder dezelfde omstandigheden moeten optreden.

Anyways, here we go! Hier is 20 t/m 11 van mijn ranking.


20. Nebulossa - ZORRA (Spanje)



Dit is gewoon absoluut niet mijn muzieksmaak en het helpt ook niet dat ze om zo'n manier autotune gebruikt dat ze live heel anders klinkt. In haar live optreden waren beiden uithalen vals.
Anyway, ik vind dit lied mega saai. Er gebeurt muzikaal niets spannends en ze is geen goede vocaliste. Het blijft steeds hetzelfde voor 3 minuten lang. Geen pieken, geen dalen - gewoon vlak. I don't like it.

Wel moet ik erbij vermelden dat ik sinds de vorige keer dat ik over dit lied schreef, heb geleerd dat dit een Feminist Anthem is. Ik had geen idee want ik spreek natuurlijk geen Spaans. Zorra blijkt letterlijk vertaald Vos te betekenen, maar vertaald beter naar Slet/Bitch/Teef (en is zelfs nog een stukje erger dan dat als ik het goed begrijp). Er is geen goede vertaling voor. Nebulossa zingt dat wat ze ook doet, ze toch altijd wel een "Zorra" wordt genoemd. Dat ze daar nu haar schouders voor ophaalt en gewoon geniet van het leven. Ze probeert met dit lied het scheldwoord Zorra, dat vaak tegen vrouwen wordt gebruikt, te reclaimen om de lading ervanaf te halen.

Eerlijk? I'm all for that. Toen ik hierachter kwam rankte ik haar bijna hoger in mijn lijst. Maar nee, ik kan dat gewoon niet doen als ik me aan mijn eigen regels hou. Als ik de vertaling nooit had opgezocht, had ik niet geweten waar het over ging en was het lied even verschrikkelijk gebleven. Wat het auditief nog steeds is! Het is dus gewoon een verschrikkelijk lied met een goede boodschap.



19. Windows95man - No Rules! (Finland)



Dit is hilarisch. Het optreden is grappig en ik weet zeker dat dit het goed gaat doen op ESC. Het punt is, ik vind Eurodance een van de meest verschrikkelijke muziekgenres. Ja, zelfs als een 90's kid - ik had er vroeger ook al een hekel aan. Ik skip deze altijd op mijn playlist omdat ik er gewoon echt niet naar kan luisteren. It makes my ears bleed.

Ik vind wel dat er ruimte moet zijn voor grappige liedjes of regelrechte joke entries, zolang het er maar niet teveel zijn. Ik vind het leuker om de serieuze inzendingen te zien.

Anyway, Windows95man had Clippy in zijn delegatie. Clippy!!! Ik hoop dat hij meegaat naar ESC!



18. Saba - Sand (Denemarken)



Let op: dit lijkt een live optreden, maar ze hebben de audio van de studioversie gewoon onder het filmpje van het live optreden gezet...

Dat gezegd, er is weinig mis met dit liedje. Radiofriendly popsong. Ik vind het alleen giga saai. Halverwege heb ik zo iets van: okay ik heb het nu wel gehoord - is ze al klaar? Next please!
Voor mij schreeuwt dit dus ook NQ (non-qualification). Een van de grootste missers die je kan maken of het festival is namelijk middelmatige liedjes sturen die voor de rest vrij onschuldig lijken. Daarmee weet je praktisch zeker dat je niet kwalificeert en anders bottom of the barrel wordt in de finale.

Een flinke misser voor Denemarken, als je het mij vraagt. Denemarken doet het nu al jaren erg slecht op ESC. Ik hoop dat ze eens hoognodige veranderingen gaan maken in hun selectieproces.



17. Besa Kokëdhima - Zemrën N’dorë (Albanië )




Meh. Er blijkt wel een revamp aan te komen binnenkort, dus erg benieuwd of dat het beter maakt.

Mijn probleem met dit lied is vooral dat ik het al honderd keer heb gehoord. Typische Balkan powerballad style. Het enige dat dit 'speciaal' maakt is die onverwachtse trap beat ergens in het midden en dat ze ineens een beetje rapt. Verder gewoon meh. Gewoon meh.



16. LUNA - The Tower (Polen)



Weer een gevalletje van dit is gewoon absoluut niet mijn muzieksmaak. Het heeft wel iets catchy, maar ik vind die elektronische kidz bop beat zo afleidend. Ook vind ik in dit geval haar zangstijl irritant. Het wordt vaak singing in cursive genoemd.

Ja, het is gewoon mijn ding niet. Ik kan wel inzien waarom anderen dit goed zouden vinden. Ook denk ik dat dit wel gaat kwalificeren (tenzij ze het live niet neer kan zetten, dat hebben we vaak genoeg zien gebeuren), alhoewel ik het persoonlijk niet erg zou vinden als ze in de semi-finals achterblijft.




15. Natalia Barbu - In The Middle (Moldavië )




Ik vind dit dus een van de lastigste om te ranken. Het refrein waarin ze vocaliseert vind ik tof en super catchy. Het stukje dat ze ineens een viool pakt in de choreografie is super leuk! Ineens opera? Why the hell not. Ja, leuk.

Maar dan zijn die cheesy coupletten er met het gebroken Engels. Verschrikkelijk. Ik kan daar echt niet tegen en cringe iedere keer weer. Waarom is ze niet gewoon in haar eigen taal gaan zingen? Dat had dit lied zo fucking veel beter gemaakt. Echt super jammer, want het heeft verder wel potentie.



14. Sarah Bonnici - Loop (Malta)



Het lied zelf vind ik niet super speciaal, maar dit is zo'n lied dat beter wordt gemaakt in het complete plaatje. Ook merk ik dat ik hem meestal niet skip op mijn playlist, in plaats daarvan ben ik geneigd om te gaan dansen. Dus yay! Denk wel dat dit het goed gaat doen op het festival. We weten al dat ze live een goede show kan neerzetten, zelfs in de crappy uitzending van MESC (Malta's nationale finale). Dat betekent dat ze alleen maar meer zal gaan knallen op Eurovisie!




13. Tali - Fighter (Luxemburg)



Ik vind dit lied dus verrassend leuk. Verrassend omdat dit helemaal niet mijn smaak is normaal. Het heeft zo'n standaard Eurovisie-hit opzet, lol. Meestal hou ik daar juist helemaal niet van, hoe raar dat ook mag klinken als een ESC fan. Maar toch merk ik dat iedere keer dat ik dit liedje hoor ik niet alleen geneigd ben om te dansen, maar ook om mee te zingen. Wat eigenlijk best zorgwekkend is, want naast dat ik niet kan zingen, kan ik ook geen Frans.

Anyway, leuke inzending en leuk dat Luxemburg weer terug is!



12. Aiko - Pedestal (Tjechië )



Voor de mensen die opletten: ja, dit lied stond eerst lager want ik lied me heel erg beïnvloeden door een verschrikkelijk live optreden. Echter, als we dat live optreden vergeten, vind ik het nummer super vet. Iedere keer dat het lied langskomt op mijn playlist zing ik mee, begin ik te wiebelen en heb ik de neiging om luchtgitaar te gaan spelen. De tekst resoneert ook met me. Dit is dus wel echt mijn ding. Ik heb dus besloten dat live optreden even door de vingers te zien. Ik hoop zó dat het door de omstandigheden kwam en ze gaat knallen op ESC. Fingers crossed!




11. ISAAK - Always on the run (Duitsland)



Hoewel ik denk dat dit lekker klinkt en Duitsland dus zeker geen blunder begaat door ISAAK te sturen, ben ik tegelijkertijd ook bang dat dit niet speciaal genoeg gaat zijn en Duitsland wederom bij de laatste vijf gaat belanden. Het heeft namelijk bijna elk aspect van iets dat middle of the road gaat zijn op het festival en dat is, zoals ik eerder al heb gezegd, een van de grootste fouten die je kan maken op ESC.

Waarom? Het puntensysteem. Ja, de douze points zijn iconisch, maar ook enorm verouderd. Er doen nu veel meer landen mee dan in 1956. Wat nu dus het probleem is, is dat er geen verschil is tussen 26ste of 11de zijn in een ranking voor punten. Het resulteert in hetzelfde: geen punten krijgen. Dit gebeurt heel vaak bij dit soort liedjes, die iedereen wel een beetje leuk vindt, maar niet leuk genoeg voor de top 10. Liedjes die enorm out there zijn belanden bij veel mensen onderaan hun lijst, maar om dezelfde reden ook veel bovenaan de lijst bij anderen. Ze krijgen dus een betere score (zie Finland dit jaar bij mij. Ik durf erom te wedden dat dat de favoriet van veel televoters gaat zijn, ook al vind ik het verschrikkelijk)

Anyway, on a different note: ik denk eerlijk gezegd ook wel dat Duitsland de verkeerde keuze heeft gemaakt. Don't get me wrong, ik vind het lied goed klinken, ik denk ook wel dat de juries ISAAK's vocals gaan erkennen, maar ik was zelf een grote fan van Ryk met het lied Oh Boy. Ik denk dat ze daar veel beter mee hadden gescoord. Helaas had ik het niet voor het zeggen en heeft Duitsland middels een Nationale finale dus voor ISAAK gekozen. Wat mijn tweede keuze was. Maar toch... zonde.
20 feb 2024 - bewerkt op 20 feb 2024 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Imagimary
Imagimary, man, 44 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende