citaatjes uit oude stegen en nieuwe straatjes ...


~#~

IK
zei tegen mezelf:
KOM OP,
laat ik proberen
om alle genoegens des levens te smaken
en te genieten van het goede
dat er is?



Maar ook DAT,
ontdekte ik,
is enkel onverzadigbare
leegte!

Vrolijkheid,
zei ik tegen mezelf,
is niet meer dan
dwaasheid ...

En WAAR leidt al die vreugde toe?
Ik heb mezelf ondergedompeld in de vrolijkheid van drank & drugs,
en ik greep al die dwaasheid aan om te onderzoeken of ik
in mijn wijsheid - want die behield altijd de overhand -
kon ontdekken WAT een mydimens het beste
doen kan, dat luttel aantal levensdagen
dat we doorbrengen onder
de hemel!

OOK
heb ik grootse dingen ondernomen:
ik heb mijn huis verbouwd en een tuin aangelegd.
Ik heb vijvers voor vissen gegraven en perken gemaakt
om bomen & bloemen te planten bij stromend water
dat vloeit langs vruchtbomen en
bessenstruiken ...

Ik had
een zelfstandig beroep
en een vaste baan:
ik verdiende goed en kon zelfs
heel wat geld besteden aan beleggingen en bezit ~
ik luisterde naar muziek en genoot van zang en dans en het genot
van veel aantrekkelijke mensen, en samen ondernamen we
grootse zaken en hadden
veel plezier met
elkaar ...

En bij
alles wat ik
voor mijzelf verworven had, behield ik ook nog mijn wijsheid:
alles wat mijn ogen vroegen heb ik ze gegund,
elke vreugde die mijn hart verlangde
heb ik het gegeven,
en ik genoot naar hartelust
van al het goede dat ik
had verworven?

Maar
TOEN nam ik alles
wat ik ondernomen had
nog eens goed in ogenschouw en onder de loep:
alles wat mijn moeizaam gezwoeg
me opgeleverd had,
en ik zag in
dat het allemaal alleen maar
gebakken lucht en het najagen is van wind ~
het heeft alles geen enkel nut
onder de zon!

{NOU ja,
je kunt het zelf
ook allemaal doorlezen
in al die 'eigen' wijsheidsboeken:
wat is een paar duizend jaar
meer of minder?
ELKE
vertaling heeft
z'n eigen voor- & nadelen:
NET als al het "Andere"
onder de zon!
Ik zie wel
wanneer de volgende
windvlaag
van inspiratie
aan komt waaien en
waar
die me
weer zal heen~
voeren ...}

[Maar
MOOI IS HET WEL?
Zo'n verscheidenheid aan gezichtspunten,
vergezichten, diepe dalen &
hoge toppen!]


~*~
engel

02 dec 2005 - bewerkt op 15 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende