baren & van worp: de zee van tijd & ruimte within!
*
Ik
kan ze
niet loszien
van elkaar:
alle tijden,
plaatsen,
landschappen,
planten, dieren en
mensen.
Op
de EEN en/of Andere manier
hangt alles samen met alles
en niets staat los
van elkaar.
Behalve dan
het brein van mensen:
DAT brengt , samen met de mogelijkheid om samenhang te ontdekken,
de bijna onvermijdeling drang tot
separatie, afzondering, selectie en bijna fatale
EEN-
zijdigheid?
DUS
waar ik al meer dan
zestig jaar mee bezig ben
is het bewustworden van de aanwezigheid
tussen dat allesomvattende "AL"
en mijn eigen
piepkleine vuistgrote grijze
celletjes~
'spel'!
En
als je eenmaal
'de wereld hebt
leren zien'
door de brilleglazen van de mydibijbelverhalen
dan is DAT het referentiekader
dat je bewust en/of onbewust telkens weer toepast
op alles wat je zintuigen
waarnemen
en te verwerken
krijgen ...
Ongetwijfeld
is de schok
die een zwangere moeder ondergaat
van invloed op de zich ontwikkelende vrucht
en naarmate het kind doorgroeit
ook NA de geboorte
zijn DIE 'basiservaringen'
van DIE eerste negen maanden
[m/v/dna/rna
and so on]
HET skelet waarop
het vlees van de geest zich hecht
en alles wat daarna volgt
komt voort
uit dat allerprilste
begin.
Niet
voor niets
heeft de samensmelting
tussen spermatozoide en eicel van de mens
de hele daaraanvoorafgaande
evolutie
IN
zich?
Vanaf
het
allerprilste levensbegin
op aarde,
inclusief alle tussenliggende stadia,
tot en met het
'einde der tijden'
zijn 'ze'
in principe onzichtbaar AANWEZIG
in IEDER van ons:
GEEN wonder dus
dat alle religie, filosofie en politiek
neigt naar het {H}erkennen
en ervaren
van DIE 'levensweg'
die alle leven op aarde omvat
tussen 'oerknal[len]' en
onvermijdelijke
'apocalyps'
ooit!
In
het boek
der Handelingen
wordt beschreven
hoe de apostelen zich
aan de [volgens hen]
door Yehosjoea gestelde
taken zetten:
die zijn op hun beurt weer
een 'versimpelde'
afspiegeling van voorgaande
profeten en leraren
en vormen samen met de 'wijsheid
aller tijden' de wortels voor
het zich blijvend verder ontwikkelen
van jodendom,
christendom,
islam & wat voor verdere
'kruisbestuiving[en]'
dan ook?
EERST
wordt verteld
hoe Yesjoea 'gedurende veertig
[alweer?!] dagen'
aan de leerlingen 'verscheen',
waarna hij 'voor hun ogen opgenomen werd
in de hemel':
je moet dat soort verhalen
natuurlijk niet letterlijk opvatten
want het gaat om
een 'innerlijke'
gewaarwording van
onze
'imagination'!
Tien dagen
LATER,
op het joodse
'Wekenfeest',
dus zeven weken
NA "DIE KRUISPESACH",
schrijven ze:
'kwam er uit de hemel
een geluid als van een geweldige windvlaag'
{CHAMSIN?!}
[de geest g ds zweefde over ..],
en 'zij werden allen vervuld met "Heilige Geest"
en begonnen met andere tongen {
TALEN} te
spreken'?
DEZE
voor die apostelen
tamelijk stimulerende [overgeleverde] gebeurtenis,
'de uitstorting van Heilige Geest',
heet in het Nederlands
Pinksteren,
een zoveelste 'verbastering' van het
Griekse 'pentakosta',
de vijftigste dag
na
"Pasen" ...
DAARNA
wordt verteld
hoe enkele apostelen
en andere 'evangelisten'
de leer van Yesjoe begonnen te verbreiden
in "Palestina" zelf,
EN
naar de steden in het Romeinse Rijk trokken
'all around the Mediterranean Sea':
Antiochia & Alexandria, Korinthos & Thessaloniki
in Syria, Egypte en Griekenland en Efese & Philippi in Klein Asia,
het tegenwoordige Turkye
EN '
onvermijdelijk'
de hoofdstad
ROMA.
OOK
beschrijft
DIT mydiboek
welke moeilijkheden zij daarbij
te 'overwinnen' hadden:
enkelen vonden daarbij zelfs de dood
[OOK onvermijdelijk vroeger of later]
in de hoop op
'een eeuwig leven'
en werden ZO de 'eerste martelaren'
van het nieuwe [christelijke]
en ooit 'puur' joodse
'geloof' ...
DE
invloedrijkste
evangelist
werd de uit Tarshish {Mersin} afkomstige Paulos,
een 'vrome Farizeeer,
die eerst Sja'oel heette en fanatiek
'christenen' vervolgde,
maar, naar hij zegt, op weg naar Damascus
[what about Qumran & Petra?]
'een stem hoorde'
{SJAOEL:
WAAROM vervolg jij MIJ?},
zich aanstonds
'bekeerde'
en zijn naam veranderde in
Paulos?
HET
boek der
'handelingen
der apostelen'
wordt gevolgd door
een aantal 'brieven'
onder andere
aan sommige van de
hierbovenvermelde gemeenten,
met name van deze nieuwbakken apostel Paul
aan achtereenvolgens de Romeinen,
de Korinthiers [I & II],
de Galaten [Galatia was een gebied in het tegenwoordige Turkije],
de Efeziers, de Philippenzen en aan
de Thessalonicenzen {I&II],
de christenen
[joden/essenen,
Grieken e.d.?]
in Saloniki.
OOK
schreef Paul
[waarschijnlijk]
brieven aan medewerkers:
TIM {I&II} &
aan Titus & Filemon;
de werkelijke schrijver van de brief aan de "Hebreeen"
is onbekend,
en net zoals de auteurs van de evangelies
die later 'uitkwamen & opdoken'
zijn de schrijvers van andere 'zendbrieven'
waarschijnlijk NIET degenen
wiens naam zij dragen:
maar dat soort combinatie
van fabulatie
en geschiedschrijving
kun je OOK
tegenkomen bij Flavius
Josephus
en vele
anderen uit
die tijd!
ZO
is er ook
Ya'akov/Jacobus,
Petrus {I&II},
Yochanan/Iohannes {I,II&III}
en Yehoedah/Judas,
een 'broer van Yesjoea',
net als Ya'akov?
VEEL geciteerd,
vooral bij huwelijken,
'dope' & 'zalvingen',
wordt I COR 13,
de eerste brief van Paul
aan de Korintiers
[hoofdstuk 13 & speciaal vers 13
daarvan]:
AL
sprak ik de talen van alle mensen
[en die van de 'engelen'] -
had ik de liefde niet,
ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of
een schelle
cimbaal.
AL
had ik de gave om te 'profeteren'
en doorgrondde ik alle geheimen,
al bezat ik alle kennis
en had ik het geloof 'dat bergen kan verplaatsen' -
had ik de liefde niet,
ik zou niets
zijn.
AL
verkocht ik
mijn bezittingen
omdat ik voedsel aan de armen wilde geven,
ja,
al gaf ik mijn lichaam prijs
[of mijn geest]
en kon ik daar 'trots op zijn' -
had ik de liefde niet,
het zou mij absoluut NIETS
baten.
DE
liefde is geduldig
en vol goedheid.
De liefde
kent geen afgunst,
geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ze is niet grof en niet zelfzuchtig: ze laat zich niet boos maken en reken het kwade niet aan,
ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde
in de waarheid.
ALLES
verdraagt zij,
alles gelooft zij, alles hoopt zij
en in alles volhardt
zij ...
DE LIEFDE
zal nooit vergaan.
Profetie zal verdwijnen als sneeuw voor de zon,
klanktaal en muziek zal verstommen
en kennis verloren gaan -
want ons kennen schiet hopeloos tekort en ons profeteren is maar zeer beperkt!
Maar wanneer het volmaakte komt dan zal wat beperkt is
verdwijnen?
Toen ik
nog een kind was
sprak ik als een kind,
redeneerde ik als een kind:
nu ik volwassen ben geworden heb ik het kinderlijke
grotendeels achter me
gelaten!
NU
kijken we nog
in een wazige spiegel,
maar straks staan we oog in oog.
Nu is mijn kennen nog beperkt,
maar straks zal ik volledig kennen,
zoals ik zelf gekend
ben.
ONS
resten geloof, hoop en liefde,
deze drie,
maar de grootste daarvan
is de liefde.
{I HOPE}

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende