~!@!~
VANNACHT
was er weer eens
'n schitterende documentaire op de tv
over de jaren '60/'70 toen ik twintig was
en rondzwierf tussen Drie & Decima
als een Dolle Spons op Drift die van 'niets' wist
& alles wou weten ...
De komende drie weken in VPRO's Import
driemaal terrorisme in de jaren '60/'70/'80
'van de vorige eeuw'.
De afgelopen nacht dus 'The Weathermen'
uit de United States of America.
"BRING THE WAR HOME!" werd het parool van 'The
Weathermen'.
TERRORISME
is hot op tv.
Eerst Alexander Oey
over RAF-terrorist Hans Joachim Klein
met harde tijden in Deutschland.
En dat waren alweer de nadagen van de radicale studentengroep
The Weathermen,
die in de USA een spoor van aanslagen
hadden nagelaten!
Een aantal van hen
kijkt in deze documentaire
The weather underground terug op hun acties en ideeen van toen,
die met name gevoed werden
door hun woede over de onrechtvaardige Vietnamoorlog
en door de strijd voor gelijkberechtiging
van de zwarten
...
DIE
woede
vond geen uitweg meer
in vreedzame sit-ins en het met z'n allen zingen
van het Pete Seegerlied
'We shall overcome' -
hoezeer de zwarte dominee Martin Luther King ook had benadrukt
dat wie de vreedzame revolutie onmogelijk maakt,
onvermijdelijk in gewelddadige revolutie
vervalt?
"Bring the war home!"
werd het parool van The Weathermen
zoals de groep zich noemde die zich in 1969 tijdens de jaarlijkse
conferentie van de Students for a Democratic Society
afsplitste
...
En al gauw
volgden bomaanslagen,
niet alleen op overheidsinstellingen
waaronder het Pentagon & het Capitool,
maar soms ook onder het gewone volk [dat niet in actie kwam
tegen de Vietnamoorlog en tegen Nixon, en 'dus' medeschuldig was,
want: 'in zo'n situatie niets doen
is ook geweld']!
Belangrijkste leiders
waren de goedgebekte Bernhardine Dohrn
en de charismatische Mark Rudd; een moderne uitvoering
van Bonnie & Clyde in de meedogenloze strijd
tegen de staat.
Nadat
door toedoen van de
FBI
een drietal actievoerders werd gedood,
was dat voor Rudd c.s., het sein om ondergronds te gaan
en de organisatie om te dopen in The Weather Underground.
OOK
was er nu enige tijd voor herbezinning:
onschuldige mensen ombrengen voor de goede zaak,
was
DAT
eigenlijk wel
een goed idee?
Maar
verder actievoeren
bleef bittere noodzaak,
immers: de strijd van de zwarten was nog niet beslecht.
EN
Vietnam was nog lang niet
bevrijd.
NA
de grote evacuatie van de Amerikanen uit Saigon,
anno 1975,
kwam de groep weer bovengronds en viel langzaam
uit elkaar
...
"Ik denk dat de Vietnamoorlog
ons allemaal een beetje gek had gemaakt," kijkt de
EEN
terug.
Maar een Ander voormalig Weathermenlid zegt achteraf:
"Ik zou het weer doen. Maar wel beter en op een slimmere manier.
It was a precious,
precious opportunity!"Opa Mordechai
keek weer eens terug
met dank aan de
VPROop de dagen toen hij net zo jong was
als de meesten van jullie nu zijn
in myDi.


















~!@!~
