5003316 Mèt dìt probléém van onze geschiedenis kom
JE
AAN DÉ
QQLEQ FUNDAMENTEN VAN
ONZE CULTUUR…
‘t Geloof
in ‘t bestaan
van ‘n “verlossende essentie”
in deze geschiedenis
is van Joods-christelijke oorsprong
en heeft daarom ook
Bijbelse wortels!
‘t Kan aldus
de moeite lonen
om de notie van geschiedenis
tot voorwerp van onderzoek
té blijven maken?!
‘n Dergelijk onderzoek🔬🧐
kan zich niet beperken tot slechts ‘t vakgebied v/d theologie,
maar zal ‘n breder scopus gaan vereisen & zal zich dus ook moeten blijven uitstrekken tot ‘t gebied v/d cultuur- & geschiedenis-wetenschap, onze geschiedenisfilosofie
& historio-grafie!?
Zo’n systematisch theologisch onderzoek
🧐naar ‘t begrip geschiedenis in vergelijking
met vigerende opvattingen & theorieën hieromtrent
is bij mijn weten nog niet eerder ondernomen???
Ons Verhaal wil niet veel meer zijn
dan ‘n eerste aanzet & dient voornamelijk
‘n praktisch doel 🥅 🎯:
beoogd wordt,
ons enige verheldering te bieden
die kan leiden tot ‘n beter inzicht i/d aard v/d crisis
van onze cultuur, ‘n peilen van haar nood🆘,
maar niet zonder ‘n aftasten van mogelijke
signalen van hoop! 💩
DEZE STUDIE 📖
WIL GEEN GESCHIEDENISTHEOLOGIE BIEDEN:
niet enkel omdat we menen dat dergelijke pogingen
methodisch-theologisch ondoorvoerbaar is,
maar ook omdat dergelijke pogingen ‘na Auschwitz’
al gauw 🔜 ‘t risico lopen, òf uit te monden 👄
in ‘n neo-religieuze euforie
met betrekking tot ‘t feitelijk verloop v/d geschiedenis,
òf terecht te komen in ‘n bodemloos defaitisme
ten aanzien van de absurditeit
v/d geschiedenis.
Naar bijbelse visie
ligt de verlossende essentie v/d geschiedenis
i/h incident vàn HÈT GESCHÍEDENDE WÓÓRD,
‘n notie die de weergave blijft vormen
v/h Hebreeuwse grondwoord daarvoor davar
& die de gedachten💭gang op de hoofdlijn
van ons onderhavig werk zal gaan
blijven bepalen!?
Vlg. Löwith
zijn de grote moderne westerse geschiedenis-concepties geseculariseerde uitwerkingen en toepassingen
v/d bijbels profetische verkondiging.
Vlg. deze onder historici
praktisch algemeen aanvaarde visie,
onderhoudt ‘t westerse geschiedenisdenken
‘n lévende betrèkking met
de bijbelse profetie?
En juist om déze betrekking
is het ons in deze ‘myDistudie’ dus ook
te doen!
Dé vraag 🙋 🙋♀️ 🙋♂️
die ons op diverse niveaus bezig gaat blijven houden
is déze:
WÀT ÍS
déze trèffende verhóuding
TUSSEN DIT BIJZONDERE “WÓÓRD”
èn de geschiedenis i/d gangbare algemene zin,
tussen bijbels profetisch spreken èn de meer profane geschiedbeschouwing?
In onze voortgang
van deze studie zal ons hopelijk duidelijker worden -
(NTB zegt dit alvast nú maar voorúit) -
dat geschiedbeschouwing i/d ruimste zin v/h woord gebáát is
bij het maken van een zo scherp mogelijk onderscheid
tussen “WOORD” i/d hierboven omschreven zin,
en het gangbare begrip geschiedenis
tussen bijbels-profetisch spreken 🗣️
& denken 💭 🧐 🤨 en tussen historisch spreken 🗣️
en denken 🧐 🤨 💭 …
Kortom,
we bepleiten de diastase,
de divergentie, ‘t uiteengaan
van deze beide?!
Ook al ìs wáár
dàt de bijbel ‘geschiedenis’ vertelt,
daarom vertelt zij nog geen geschiedenis
in de gebruikelijke zin!?
‘t Vermoeden bestaat,
dat ‘n belangrijke factor,
die hééft bijgedragen tot onze huidige crisis,
vooràl gelegen is i/d stelselmatige vereenzelviging
& verwisseling v/h Bijbelse Spreken
inzake ‘geschiedenis’
met hetgeen daaromtrent wordt gedacht
i/d verschillende gestalten van ons
wereldbeschouwelijke
denken.
Tot deze verwisseling
blijkt de zogenaamde Heils-Historische Theologie
in niet geringe mate te hebben
bijgedragen…

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende