44fo25239 Chavakoek klaagt over 't voortdurende ~~
ONRECHT
en geweld,
vooral doordat zijn land
door de Babyloniërs, Chaldeeën genoemd,
is overspoeld! Maar óók heeft nog ÓÓG voor al wie getroffen is
door ongeluk & kwaad, terwijl zij zich niet schuldig hebben gemaakt aan onrecht & geweld:
hij spoort hen aan om nu zo ook hun twijfel te overwinnen door vooral te vertrouwen op G d,
die hèn bevríjden zàl? TSEFANYAH heeft, net als YO'ËL, OOK, 'dé Dàg v/d Héér G d' als hoofdthema.
Hij spreekt krachtig & beeldend, verwijtend en boos, òm z'n gehóór tot inkeer te trachten te bewegen ....
Want ook hij ziet Verlòssing als HÈT Alternatief
voor de komende allesbedreigende Ràmpspoed & biedt daarom
zo bemoediging voor wie ècht lúisteren wìl! CHAGGAI legt, net als AMOS, sterk de nadruk op zíjn spréken námens
G d de Héér: hij riep òp om de tempel i/d stad Yeroesjalayiem te gaan hèrbouwen & dáár, ná 'n éérste begìn, ook vooral
verder mee door te blijven gaan! ZECHARYA is dúidelijk over-tuigd van G ds TROUW AAN ZIJN VOLK DER VÉLEN & roept
het hele volk daarom òp om daarin vooral te blijven geloven, speciaal
in die moeilijke periodes van hun terugkeer uit de ballingschap!
Ze moeten de herbouw van de tempel voortzetten èn terugkeren naar de wet, die in 't Oude Verbond met Mosjeh gegeven was!
't Verzaken daarvan
was immers dé hoofdoorzaak van alle ellende
& de leiders van het volk worden aangespoord om hun rol nú
voortaan wèl met glàns te vervùllen.
MALEACHI ten slotte geeft profetieën in 'n dialoogvorm, alsof de profeet
namens G d in gesprek is met 't volk? Ook hij gebruikt de formule 'zó spréékt de Héér'
om zó z'n eigen spreken namens G d meer kracht te kunnen bijzetten,
maar wel vaak met 'n opvallend dreigende toon.
't Boekje eindigt
met de aankondiging van de zg. Wederkomst van Elya: 'n
karakteristiek gegeven in
de messiaanse
Verwàchting!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende