44198 Toen, nu, straks, gister, vandaag, morgen...
        
QQleQ
YOCHANAN VERZEKERT 
VESPASIANUS DAT HIJ GEEN MOMENT 
HOEFT TE TWIJFELEN, WANT HAD OOK YESJAYAHU 
NIET VOORSPELD DAT ALLEEN ‘N KONING
YEROESJALAYIEM EN DE TÈMPEL 
ZOU NEMEN? 
Vespasianus is hier allemaal 
zeer mee ìngenomen (en herinnert zich misschien dat hij dit
 ook al eerder gehoord heeft in Yotapata), 
en geeft grootmoedig 
tóestèmming: “
GÁ!”
 Wàt er ook ‘waarheid is 
of fictie’ in dit verhaal, dé essentie ~ 
dàt hèt ✡️ Jodendom altijd wel zou blijven bestaan,
 Zèlfs in het alleruiterste geval, wanneer de uiterlijke materiële  ornamenten vernietigd werden, en een 👨🏫 leraar, Yochanan geheten, in plaats van een hogepriester in het vervolg 
dé bron zou zijn van Joods gezàg - 
zou in het Joodse geheugen 
gegrift blijven!
Dit was HÈT ontstaansmoment 
van de litanie van lijdzaamheid en eigenlijk 
stopt de Joodse tijd op dit punt; de actualiteit v/d Tèmpelcultus, Opofferingen & Bedevaarttochten worden VÌRTUEEL & de Feesten zèlf ingebalsemd in ‘n Jodendom van verlies: 
in Javne zou Jochanan zelfs een dag van rouw 
en herdenking afgekondigd hebben, 
waarschijnlijk de vastendag 
9 beAv? 
De aanpassing 
van het ✡️ Jodendom 
aan de materiële mobiliteit 
wordt wellicht nog ‘t best belichaamd in Jochanans 
dispensatie die Toestond ‘t zegenen voort te zetten op 
alle plekken waar Joden zich ook al
samen verzamelden voor ‘n 
godsdienstoefening?!
 HÈT
priesterlijke motief 
van de geheven handen 
 werd nu ook overgebracht 
naar 🧿 amuletten & ⚰️grafkisten,
 ossilegia, & uiteindelijk op grafstenen, 
zodat zelfs de Joodse doden, 
in welke uithoek van de wereld dan ook, 
de priesters in hun midden hadden!? 
Het Jodendom zelf
 had zich losgemaakt van het graf 
van de geschiedenis! 
Het zou voortaan 
een eeuwig héden zijn, eindeloos opnieuw 
tot Léven gewèkt in 
het gehèugen?
 En deze tragische vernedering, 
belichaamd in de verhalen van Jochanan - 
waarin steevast ‘n episch & verwoestend eind 
besloten ligt in het begin - 
wierp ‘n lange schaduw 
over de Joodse 
Geschiedenis! 
Het was inderdaad,
 zoals Yosef Hayim Yerushalmi 
in zijn prachtige Zakhor, het moment waarop 
geschiedenis is worden vervangen 
door tijdloos geheugen. 
Dat is waarschijnlijk de reden 
dat Josephus, de grondlegger van het verhaal, 
de eerste en vele eeuwen lang de enige 
Joodse historicus was. 
Niet alleen 
aanvaardde hij de omstandigheid 
dat de wedergeboorte van ‘t Jodendom, 
de verkwikkende bloedtransfusie van het commentaar 
bij de Bijbel, niet zonder dood en verwoesting 
tot stand was gekomen, hij was ook,
 in heel directe zin, de auteur 
van de ontwikkeling 
zelf.

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende