49169/‘72DE ZIEL: alle religies gaan ervan uit dat
ER
IN DE QQLEQ MENS
OOK IETS ONSTOFFELIJKS SCHUILT
DAT ZIEL WERD GENOEMD OF GEEST,
nous, PNEUMA,
ADEM, bâ,
enzovoorts …
Welke naam
dit onstoffelijke element ook krijgt, ‘t gaat erom
dat er meer is dan ‘t zichtbare & voelbare lichaam. De mens bezit ook
een onzichtbaar, onstoffelijk bestanddeel, dat we kunnen ervaren bij ‘n
innerlijke beleving van bijvoorbeeld schoonheid,
liefde of vreugde!
En voor veel religies
is dit onstoffelijk element van goddelijke oorsprong?!
Dìt ìs hèt gòddelijke in ons … De meeste v/d Griekse filosofen waren ervan overtuigd dat dìt hèt belangrijkste bestanddeel is van òns wézensléven en dat we dan ook vooral dus dit goddelijke element moeten cultiveren òm gelùkkig
te kùnnen wòrden & blijven …
Zó legde Socrates
vlak voor z’n dood ☠️ aan zijn leerlingen uit
dat hij zijn hele leven lang gepoogd had om zijn ziel te verbeteren & te veredelen, èn dat hij hoopte dat zijn ziel daardoor na zijn dood in ‘t gezelschap v/d goden
zou mogen blijven verkeren?
Die ziel komt aldus
‘van G D’ of het goddelijke en keert na de dood 😵
bij HEM/HAAR/HET TERUG ⏪! Deze theorie, die al vanaf de 6-de eeuw VOJ
vrijwel overal opgang maakte, vormt ook nu zo nog altijd ‘n grondbeginsel
v/d godsdiensten!?
Tegenwoordig
heeft het woordje ‘ziel’ wel meerdere betekenissen?!
Bij 🐝 iemand die zielloos werd genoemd, bespeurde men ‘n gebrek aan
innerlijke kracht, diepgang & zelfs liefde! 🧡 🥰 🫶 DIT ALLES IS JUIST WÈL
TASTBAAR AANWEZIG WANNEER IEMAND DOORGAAT VOOR
‘N ‘goede ziel’ ……
Toen Bergson stelde
dat de mensheid ‘een aanvulling van de ziel’ nodig heeft, bedóelde hij: MEER GEWÉTEN, INNERLIJKE KRACHT, DIEPGANG
& MEDEDOGEN!
De religieuze tradities gaan
nòg vèrder door die innerlijke kracht in verband
te doen willen blijven brengen mèt ‘t goddelijke, dat wil zeggen met ‘n Macht
of ‘n Wezen, zo iets waar wíj Mènschen in òpgaan of
wat ons vèr te boven gaat?!
Tegenwoordig
zien de geestelijke stromingen, afhankelijk van hun transcendente dan wel immanente inslag, uit- & opzicht: de zíel àls ‘n dóór G D ‘geschapen’ realiteit of als ‘n uiterst zinvol werkzaam déél vàn
één groot Gehéél!
In beide gevallen
keert de ziel na de dood van ons stoffelijk lichaam terug
naar de oorspronkelijke bron: bij de handvol monotheïstische godsdiensten verenigt zij zich met God; bij overwegend op immanentie georiënteerde
geestelijke bewegingen versmelt ze
met ‘t Gehéél!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende