41983 JL217 Tot de dingen die we het zekerst wéten

QQleQ


OVER YESJOE,
BEHOORT ZIJN OORDEEL
DAT DE ESCHATOLOGISCHE VERNIEUWING
VAN DE WERELD NU AL
NABIJ WAS?


In Q
wemelt ´t
van de aankondigingen:
àl het onschuldig vergoten bloed zou verhaald worden
op Yehosjoea´s tijdgenoten en de vernietiging van ¨Sdom & Amorah¨
was nog maar kinderspel vergeleken met wat er nu allemaal stond te gebeuren!
De YÈSJ van Q vergelijkt de nabije toekomst ook met de dagen van de Zondvloed,
al weet hij dat daarna àlles ´góedkòmt´, zodat hij zijn leerlingen
ondanks àlles kàn blijven áánsporen
om ´G d te bidden
dat Zíjn koninkrijk
snèl zàl
kómen´
...

Dit
gevoel van
urgentie wordt in
Q duidelijk in de hyperbool
dat de doden dan maar zelf de doden
maar moeten begraven? Diezelfde urgentie
vinden we ook al bij de eerste euangelist, Marcos,
die Yesjoea´s uitspraak citeert ´dat er ´hier sommigen aanwezig zijn´
die niet zullen sterven vóórdat ze die kòmst van ´t Koninkrijk G ds ìn àl zijn kràcht
hèbben méégemaakt´! Elders in ´t Markeuangelie vertelt Yèsj dat àlléén nog
maar dat wie ònbevangen is als een kind, toegang zàl hebben
tot dit G dsrijk?!
Voor vermogende mensen is dáár al
helemaal géén plaats meer: ´t ´is nog veel
gemakkelijker voor ´n dromedaris om
door ´t Óóg van de Nááld
te gaan´!

Zelfs
´t Yochananeuangelie,
dat pas geschreven werd toen de Christenen
zich al waren gaan realiseren dat ´t G dsrijk niet zó vréselijk snèl
komen zou, bevat echo´s van de oorspronkelijke verwachting. Yesjoe´s eschatologische
wereldbeeld is van Q tot & met Yochanan ruim geattesteerd! Vèrder is het criterium
van de gêne van toepassing:
zoals we nog zullen zien, toont de manier waarop
Mattaï & Lucky Luke die tekst van het Marcoseuangelue bewerkten,
dat zij geprobeerd hebben die ´nog niet-úitgekomen´
eschatologische verwachtingen wèg te moffelen
òf er zo´n draai aan te geven dàt ´t uitblijven
vàn dàt ¨Éinde¨ ´n acceptabele
´verklaring´ meekreeg!?

Tot slot
helpt ´t continuïteitscriterium
om te concluderen dàt ´eindtijdverwachtingen´
´n belangrijke ròl speelden in Yesj´ optreden: we vinden namelijk
vergelijkbare ideeën al vóór hem bij neef Yochanan ´de Doper´ & óók ná hem
bij SJAPO/Sja´oel Paulos èn bíj díens leerlingen? Yehosjoea´s
eschatologische bewùstzijn & -wòrding ìs ´n
ònlóóchenbaar féit!

Híj nàm
vàn z´n neef Yochanan
díe boodschap óver dàt er òp
die ´Jòngste Dàg´ àlléén nog maar rèdding zóu zijn
voor degenen die ´werkelijk tot ìnkeer gekómen wáren´, wat deze ´bekeerlingen´
tónen kònden dóór zich te láten dópen!? Hoewel er opnieuw sprake is van continuïteit,
is ´r óók ´n accentverschúiving?! ´t Lijkt erop dàt voor de ´boetgezant´ zèlf
dit dóópsel áánslóót bij de destijds al gebruikelijke waterrituelen,
die dienden om de rituele reinheid te hèrstèllen, terwijl SP
de onderdompeling presenteert als ´n symbólisch
´sterven èn hèrléven´?
Wàt Yèsj ervan dacht,
kunnen we niet afleiden uit de twee
passages waarin zijn activiteit
als ´doper´ genóemd
wordt!

Òndànks
deze òndúidelijkheid
lijkt ´t erop dat Yesjoea
op minimaal één pùnt dit ritueel
hééft tóegepàst: waar Yochanan verwachtte
dat deze mensen wel náár
hèm tóe zouden kómen,
zòcht YÈSJ júist
´de mènsen
òp´!

OK!
26 jun 2022 - bewerkt op 01 jul 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende