41072 Provo Kabouter Wereldburger Reiziger Zwerver

QQleQ 48

´t Fundamentele onderscheid
tussen vóórmoderne & moderne religie
èn de groei van enkele grote religies in geavanceerde agrarische civilisaties
vormen dus dé twee centrale, uit te diepen onderwerpen
v/d moderne myDiërtjes?

Uitkijkend naar theorieën
die daarbij behulpzaam kunnen zijn,
is SH ook gestuit op twee waardevolle pistes! Voor de analyse
van agrarische civilisaties steunt hij op het werk van Gellner & Mann:
in Plough, Sword and Book uit ´88 - de titel verwijst naar de drie centrale groepen
in agrarische civilisaties: boeren, adel & clerus - ontvouwt EG ´n globale visie
op de wereldgeschiedenis & legt hij uit waarom uitgerekend het Westen
op haast miraculeuze wijze ´n úitwèg
úit die agrarische samenleving
wist te vinden.

In Nations and Nationalism uit ´83
poneert hij dat nationalistische bewegingen & nationaal gelimiteerde staten niet voormodern zijn,
maar gelieerd aan de moderniteit èn schetst hij als contrast ´n structureel model
van agrarische civilisaties, waarop we nu
kunnen voortbouwen?!

Michael MANN {´65} ontleedt
i/h eerste deel van The Sources of Social Power uit ´86
de evolutie van politieke rijken i/d agrarische civilisaties, i/h bijzonder
de dialectiek tussen gecentraliserende &
decentraliserende krachten!

SH wilde grote religies
in agrarische civilisaties daarom ook in gelijkaardige zin interpreteren als religieuze rijken
die de decentraliserende krachten die vóór de moderniteit zo sterk waren
- moeizaam & nooit volledig -
wisten te bedwingen?


´t Tweede theoretisch anker
vormt de theorie over axiale religies {Jaspers,
Eisenstadt, Arnason, Wittrock}!

De fiosoof Karl JASPERS,
benadrukt in Vom Ursprung und Ziel der Geschichte uit ´49
de merkwaardige gelijktijdigheid i/h eerste millennium BC v/d opkomst v/d grote wereldreligies & filosofische stromingen in Griekenland, het Midden-Oosten,
India & China.

Daarom
noemt hij dan ook die tijd
de ´Achsenzeit´ (assentijd of spiltijd, i/h Engels
´axial age´knipoog!?

De historisch socioloog Shmuel Eisenstadt
heeft die idee van axiale religies vanaf de jaren ´80 opgenomen
& verder uitgewerkt.

In die zin is ook myDi
´n soort van vrijzinnig samenraapsel van collages
over ´t gene dat ons boeit, inspireert, vrijer kan maken & ´druk doende'
om aan te voelen, te begrijpen en nader in en aan beschouwing,
introspectie & correctie te onderwerpen: typisch
menselijke bezigheden
dus...

OK!
22 nov 2021 - bewerkt op 28 nov 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende