40552  Y184   Dìt soort egocentrisme komt bij àlle
        
KOMT BIJ ALLE MENSENKINDEREN VOOR! 
KINDEREN UIT ALLE RELIGIES EN CULTUREN 
DENKEN DAT ZÍJ HÈT MÌDDELPUNT VAN DE WÉRELD ZIJN EN DÁÁRDÓÓR 
HEBBEN ZE MAAR WEINIG OPRÈCHTE BELANGSTELLING 
VOOR DE SITUATIE EN GEVOELENS 
VAN ANDEREN? 
Dááròm zijn schéidingen ook zó traumatisch voor kinderen: 
´n vijfjarige kan niet begrijpen dat er zo iets belangrijks gebeurt om redenen 
die niets met hèm te maken hebben? Hoe váák papa en mama hem ook vertellen dat zij zelf 
mensen zijn met hùn éigen problemen en wènsen en dat zij niet gaan scheiden vanwege hèm, 
het kìnd kàn het níet bevàtten! Het is ervan overtúigd 
dàt àlles vanwége hèm gebeurt. 
De meeste mensen groeien over die infantiele mìsvatting héén. 
Monotheïsten houden er tot hun dóód tóe aan vàst. Nèt zóàls ´n kind denken kan dat z´n ouders ruzie hebben vanwege hèm, denkt de monotheïst oprècht dat het dóór hèm kòmt 
dàt die Pèrzen tégen de Babyloniërs vechten?
 Óók al in Bijbelse tijden hadden sommige culturen 
een veel accurater vóórstelling van de werkelijkheid! Animistische en polytheïstische religies 
schilderden de wereld àf àls een soort van spéélvèld van tàlloze kràchten in plááts vàn één ¨god¨? Animisten en polytheïsten konden dus makkelijker accepteren dàt véél gebéurtenissen 
níets met hèn òf hùn favoríete god te maken hadden èn dàt ´t géén stràf 
voor hùn zònden òf belóning voor hùn góede dáden betròf! 
Griekse historici als Herodotus & Thucydides, 
en Chinese historici als Sima Qian, ontwikkelden heel erudiete historische theorieën 
die erg lijken op onze moderne denkbeelden! Zij verklaarden dat oorlogen en revoluties úitbréken 
dóór ´n samenspel van tàlloze politieke, 
sociale èn economische factoren! 
Mensen kunnen ´t slachtoffer worden van oorlog 
zònder dáár op wàt voor manier dan ook schùld aan te hebben. Als gevolg daarvan ontwikkelde Herodotus ´n levendige belangstelling voor de Perzische politiek, terwijl Sima Qian zich verdiepte
 in de cultuur en de religie van barbaarse steppevolkeren. 
Moderne wetenschappers denken méér in de lijn van Herodotus & Sima Qian dan in die van de Bijbel. 
Daarom besteden moderne staten 
ook zóvéél tíjd èn móeite aan het verzamelen van informatie óver àndere lànden èn het analyseren 
van ecologische, politieke & economische wéreldtrènds. Als de Amerikaanse economie wankelt, 
wijzen zèlfs Republikeinse evangelisten soms met ´n beschuldigend vingertje naar China
 en niet naar hun eigen zonden. 
Maar al begrepen Herodotus & Thucydides 
de werkelijkheid veel beter dan de auteurs v/d Bijbel, tòch wòn de Bijbel het toch toen díe twee levensbeschouwingen botsten. De Grieken namen de Joodse kijk op de geschiedenis over, 
en niet omgekeerd? 
Duizend jaar na Thucudides 
waren de Grieken ervan overtuigd dàt hèt wèl ´n goddelijke stràf voor hùn zònden móest zijn
 àls de één of àndere batbaarse hòrde 
hùn lànd bìnnenvíel! 
Hóe ònjúist de Bijbelse wereldbeschouwing ook was, 
zij bóód ´n véél bétere básìs vóór gróótschálige mènselijke sámenwèrking? Nog steeds leggen Amerikaanse presidenten de ééd àf mèt de hànd òp ´n bijbel! En in veel landen ter wereld, waaronder 
de USA & ´t UK, zwéren getuigen i/d rechtszaal nòg stééds òp de Bijbel 
dàt ze dé wáárheid zullen vertellen.
´t Heeft wel iets ironisch 
dàt ze zwéren dé wáárheid te vertèllen òp ´n bóek 
dàt zó vòlzìt met bonte verzinsels, mythen
 èn vergìssingen...

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende