40297fl193 Bovendien, VervolgenZe, Kan´tGoddelijke

{QQleQ}
GEEN EENVOUDIG
BEGINSEL ZIJN, ZOALS DE PLATONISTEN BEWEREN:
in hùn opvatting kan alleen een lichaam invloed hebben
op dat andere lichaam,
het heelal.
Aan ´t goddelijke lichaam
geven de stoïcijnen de naam
pneuma, een ònzìchtbare,
maar niettemin reële adem, die alle dingen doordringt, die ìn èlk ding tégenwóórdig is,
van de kleinste steen tot het menselijk wézen en zèlfs de leegte,
die om díe réden niet wèrkelijk leeg ìs!

Maar ten opzichte
van andere minerale, plantaardige
of dierlijke elementen bezit de mensch ´n kenmerk dat de pneuma aanvult:
de logos, die zowel taal als rede is?! In deze optiek van de universele harmonie
denken de stoïcijnen ná over de kwestie van het kwaad:
ze zeggen dat ´n ´plaatselijk´ kwaad nóódzakelijkerwijs vluchtig is
en de voorwaarde vormt voor iets goeds wat méér àlgeméén is
& dit kwaad dus ook noodzakelijk maakt, temeer
daar het de mens hèlpt
òm de déugd te
beóefenen!?
´t Énige ware kwáád
kunnen wij dus alleen maar opzettelijk begaan, omdat het indruist
tegen de door de goede, ordenende god
gewìlde harmonie?!
´n God die aan èlk individu
´n pneuma toegewezen heeft,
dwz. een ròl die we zo góed mógelijk dienen te spelen,
aangezien het zinloos is te strijden tegen het lot dat aan ons is ´voorbehouden´.
´t Ùltieme dóel v/d stoïcijnse filosofie ìs dùs in zekere zin je te schikken
naar de wìl vàn dé gòd: daarom bereikt de mens het ware geluk
door acceptatie!

Ìn òpstand komen
tégen ´t goddelijke ìs vergééfse moeite
èn kàn bóvendíen slechts leiden
tòt ràmpspoed èn lijden?
Déze zèlfbeheersing
dan wel ònbewógenheid tegenover het kwaad en het lijden
zal ´t stoïcisme de niet erg gerechtvaardigde reputatie van pessimistische filosofie bezorgen,
terwijl deze filosofie in de alleréérste plaats
op sereniteit gerìcht is!
´t Rationeel monotheïstisch stoïcisme zal uitgroeien tot dé grote filosofie van Griekenland.
Hoewel zij
´t soms bekritiseren,
zullen de andere scholen, met name de Academie,
véle stoïcijnse elementen overnemen! ´t Stoïcisme verspreidt zich over ´t héle Griekse rijk
& doet zich gelden in Alexandrië,
ná Athene dé tweede stad
van het rijk?!
In de eerste eeuw
van onze jaartelling {AD/CE}
worden jodendom & christendom hoogstwaarschijnlijk aldus
door stoïcijnse begrippen v/d ´godheid¨ geïnspireerd òm mèt kràcht dé òrdenende
´macht v/d G d´ v/h monotheïsme te helpen verklaren èn
díe àlòmtégenwóórdigheid van zijn màcht,
die niet àlléén op ´t niveau
v/h heelal van kracht is,
maar ìn èlk ìndividú
èn íeder ònderdeel
vàn dé schèpping.

OK!
11 jun 2021 - bewerkt op 14 jun 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende