40271fl165LatenWeNuKijkenNaar ´t Karma, DatHindoes
        
QQleQ
KARMAN noemen!
In hun leer is ´t karman ´t handelen 
als geheel, zowel de bedoeling ervan als ´t gevolg, 
verzameld in ´n subtiel en onzichtbaar lichaam, 
dat de wedergeboorte van ´t 
atman beïnvloedt? 
De boeddhistische definitie is beperkter: 
in de formulering van de Boeddha is karmisch handelen 
´n intentioneel handelen (v/h lichaam, ´t spreken of ´t denken), 
verricht onder invloed v/h geloof in ´n persoonlijk Zèlf & bezield door ´t verlangen 
naar persoonlijke wording. 
De alledaagse handelingen 
die we vervullen zonder positieve of negatieve intentie
 (lopen, zitten e.d.) worden ´zuiver´ of ´neutraal´ genoemd. 
Niet ´t handelen zèlf of ´t resultaat ervan, maar de intentie v/h handelen bepaalt dus
 de karmische waarde! 
Nu wordt deze intentie ingegeven door ons verlangen & onze afkeer: 
ik streef naar wat voor mij wenselijk, ik verwerp wat voor mij onaangenaam is. 
Als ik hierdoor ´n ander schade toebreng, verzamel ik negatief karma. Als ik de ander help, 
verzamel ik positief karma. Maar in beide gevallen houdt de voortgebrachte karmische last 
me aan de samsara gebonden. Dat is de wet die de Boeddha 
tijdens zijn ontwaken ontdekte.
 Samsara is in ´t boeddhisme, 
net als in ´t hindoeïsme, de vicieuze cirkel van wedergeboorten 
mèt hun bijbehorende smarten. Maar de twee doctrines verschillen uiteraard van mening 
over de aard van datgene wàt reïncarneert. Er bestaat hier geen Zèlf, maar vijf groepen die zwaar zijn van hun karmische last & die bij de dood uiteengaan en onmiddellijk weer bijeen-komen 
onder invloed van deze last, die ze aan ´t wiel van levens & 
z´n stoet kwellingen verbindt. 
Gaat ´t om hetzelfde individu, 
in die zin dat dezelfde 5 groepen - mèt de làst van hun daden - 
weer bijeenkomen voor ´n nieuw avontuur? Boeddhisten verklaren deze paradox 
met ´t voorbeeld van ´n kaars waarvan de vlam uitdooft & die je weer aansteekt. De nieuwe vlam
 is niet dezelfde als de vlam die is uitgedoofd? Ze lijkt er wèl op: ze hoort bij dezelfde kaars,
 die klein of dik was, krom of mooi recht,
 al dan niet met ´n stevige pit?
 Gezegd moet worden 
dat boeddhisten tot vervelens toe 
over deze paradox blijven uitweiden.
Over ´t nirwana, ten slotte, de moksha waarover 
de hindoeïstische wijzen nooit uitgepraat raken, 
zegt het boeddhisme helemaal niets?
 Geen woord!
 De Boeddha vond 
dat speculaties hierover maar ijdel zijn,
 in die zin dat de mens nooit iets zàl kùnnen zèggen óver íets wat je begrip, verstand & bevattingsvermogen volledig te bóven gaat!? De oudste teksten gaan ´t verst i/d verklaring  van dit begrip, maar ze volstaan ermee te zeggen wàt ´t nirwana 
NÍET is?!
 
Ze beschrijven ´t als 
´geen domein waarin aarde, water, vuur of wind is, 
geen domein van oneindig bewustzijn, géén domein v/h níets, geen domein zonder waarneming 
of afwezigheid van waarneming, geen zon èn géén máán´! In strikte zin betekent nirwana 
de úitdoving´? 
Maar al met al 
gaat ´t níet òm hèt níets:
 ´t gaat híer, als we de leer v/d Boeddha volgen, 
om het uitdóven v/d verlangens 
die lijden opwekken. 
We kunnen zeggen, 
zonder dat we daarmee ook maar iets verderkomen, 
dat ´t nirwana ´t hiernamaals v/h lijden is, ´n volledige, eindelijk bereikte vrijheid... 
die voor ons mensen onbegrijpelijk is! 
Ìs ´t van belàng 
er méér óver 
te wéten? 
De Boeddha 
beantwoordde deze vraag met de vaak aangehaalde parabel v/d jager 
die zwaargewond raakt door ´n vergiftigde pijl, maar die nog kàn worden gerèd àls men snèl
 in actie komt om die pijl eruit te trekken, de aard v/h gif vìndt èn ´t bijbehorend antigif, 
om daarna de wond weer te dìchten?
 
Onze tijd verliezen
 aan speculaties over wie nu die pijl wel of niet geschoten heeft &
 van welk hout de boog was gemaakt, zou daarentegen absoluut zó 
geen enkel nut of andere zin 
meer hebben!?
 
Kamp. 
Kogel. Oorlog. 
{Il}legaal. Vriend. Vijand. 
Bommen en ABC-raketten. 
Hongersnood. Burgeroorlogen. 
Wreedheid. Toeval. Wetten. Kameraden.
 Krankzinnigheid. Brandende dorpen & steden. 
Vrouwenhandel. Kinderkidnap. Slavernij. 
Geschiedenis. Keus.
Tijd. Plaats. 
Ziel....

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
    vorige
    volgende