40224fl122AlsDeVorstVanQiHemVragenSteltOverDeKunst
        
QQleQ
VAN HET REGEREN,
RESUMEERT HIJ: ¨LÁÁT DE VÒRST ´N VÒRST ZIJN, 
de onderdaan een onderdaan, de vader een vader, de zoon een zoon!¨
 {Gesprekken, XII, 11]. 
Maar déze hiërarchische orde 
staat níet voor ééns & voor àltíjd vàst, 
zoals de kasten bij de hindoes of ook de onveranderlijke 
feodále ràngorden! Confucius roept zelfs òp tot sociale veràndering
 èn gáát dáárméé, òndanks z´n openlijke trouw aan de régels v/d Ouden, 
ìn tegen de eeuwenoude maatschappelijke orde die in zíjn tijd heerste, 
waarin ´n boerenzoon noodzakelijkerwijs bóer wèrd
 & de zoon van ´n ambtenaar 
óók ambtenaar werd! 
¨MENSEN ZIJN DOOR HUN INNERLIJKE AARD ALLEMAAL GELIJK; 
ZE VERSCHILLEN DOOR HUN ZEDEN EN GEBRUIKEN?¨ 
benadrukt hij {Gesprekken, XVII, 2}! 
Bóven de waardigheid des bloeds,
 ´n geboorterecht, verkiest hij de verhevenheid van ´t HÀRT; 
hij heeft zelfs de ambitie om de erfelijkheid v/d màcht te vervangen door promotie
 op grond van verdienste door studie,
 hèt énige wapen dat ècht
van belang is?!  
Íederéén die zich verdienstelijk maakt, 
heeft daar recht op, zo benadrukt hij in de Gesprekken, 
zelfs als hij de meester voor zijn onderricht
 maar 10 plakken gedroogd vlees
 kan uitbetalen
 {Gesprekken, XII, 7}. 
En zijn taalgebruik is prachtig;
 ´t mag tegenwoordig dan wel 
misschien bedroevend alledaags lijken, 
maar het was nauwelijks een eeuw geleden
 in het Westen nog revolutionair 
en is dat in meerdere streken v/d heden-
daagse corona-wereld nog steeds: 
´Als je weigert om een man te onderwijzen
 die de vereiste aanleg heeft,
zul je een man verliezen´
 {Gesprekken, XV, 7}.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende