40210fl101DeCollectieveCulten, DieHètCementVormden
        
QQleQ
VAN DE 
SAMENLEVING, WIJZEN ZE 
NIET ÀF, MAAR ZE MENEN DAT 
HET ANGSTVALLIG VERRICHTEN VAN RITEN
DE MENSCH NÍET ONTHÈFT VAN ZIJN PLICHT 
ÒM HÈT RÈCHTE PÀD TE VÒLGEN!
Duizend jaar eerder was er in Mesopotamië 
ook al ´n randfiguur, door assyriologen de ´Lijdende Vrome´ genoemd, 
die woorden in klei schreef in de overtuiging dat hij ¨zijn G d¨ tòt hèm hàd hóren spréken 
toen hij klaagde over de zware straffen die god hem opgelegd had: 
¨MIJN WÀCHTERS ZÙLLEN ÓVER JÓU WÁKEN! 
MAAR WEES NIET HARDVOCHTIG: GÉÉF ZÀLF AAN WIE GEBREK HEEFT, 
GEEF TE ETEN AAN WIE HONGER HEEFT, TE DRINKEN AAN WIE DORST HEEFT!¨ 
Dìt gebed kwam te vroeg in de tijd? 
Het is dus wel van belang om te onderstrepen 
hoezeer het idee dat individuele verlossing voor iederéén mógelijk ìs, 
neigt naar de democratisering van de godsdienst, die tot dan toe nog elitair wàs?!!
Want de straffen en beloningen aan het eind van het leven treffen iedereen, 
van de [aller]hoogste edelen tot de [aller]laagste armoedzaaier, waarbij eerstgenoemden zich, 
in hun verlangen naar de grootste zaligheid, niet op hùn weelderige geschenken aan te{m}pels & 
goden kònden beroepen - in de loop van hun geschiedenis zullen veel religies dìt voorschrift, 
dat toch ooit hùn basisvoorschrift was, verdraaien...
Spiritualiteit is voortaan voor iedereen bereikbaar: 
ze raakt aan het zelfbewustzijn èn aan 
het individuele streven 
náár ònsterfelijkheid.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende