35630hk195 Maar bij Yesj zien een belangrijke.....
Q
VERSCHUIVING?
Veel overgeleverde woorden
van Yesjoe zouden op zichzelf ook afkomstig kunnen zijn
uit de wijsheidsliteratuur, waar parallellen te vinden zijn! Dàt ze van Yesjoea zèlf afkomstig zijn,
is zoals vaker moeilijk te bewijzen. Maar ze krijgen door de context wel hun bijzondere kleur, òf ze
nu van hemzelf àfkomstig zijn of niet. Het valt allereerst òp dat Yehosjoea het "vaderschap van G d"
nooit op 't Vòlk als zodanig betrekt? Net als bij Yochanan de Dóper is ook voor hem 't behóren tot 't
uitverkoren volk géén héilsgarantie!
Nòg opvàllender
is dat YÈSJ in tegenstelling tot Yochanan het
váderschap óók betrekt op slèchte & ÒNRECHTVAARDIGE mensen èn dat hij vanuit dìt volmaakte
vaderschap van G d óók de liefde tot de vijand fundeert?! Wàt gebeurt híer eigenlijk? Wíe of wàt ìs
"die vader/moeder (en dat kìnd!)" van de 'verlorenen'? Mèt de verwijzing náár de 'Vader' wordt hier
steeds weer op de voorzienigheid en zòrg van G d in alle dingen gewezen: die zich zèlfs om 'n mùs
en een háár op ons HÓÓFD bekòmmert; die àl ònze zòrgen kent, vóórdàt we hèm BÌDDEN; wat al
onze zòrgen óverbódig doet líjken! G d de Váder, díe àlle dingen kent ìn deze gebroken wéreld èn
zònder wíe er niets gebeurt: het feitelijke antwoord òp de theodiceevraag naar de raadsels
v/h léven, 't líjden & de dóód i/d wéreld! Een G d die je ònvoorwáárdelijk kùnt vertróuwen
& áán wíe we ons bíj líjden, òngerèchtigheid, schuld èn dóód
kunnen tóevertrouwen!
Níet meer 'n 'god die
op onheilspellende & transcendente wijze
vèr wèg is', maar juist 'n Nabíje G d, die op onbegrijpelijke wíjze góed ìs?!
Niet meer 'n god die mensen troost met 'n hiernamaals, & de aardse donkerheid,
vergeefsheid & zinloosheid láát voor wat ze zijn, máár 'n G d díe zèlfs ìn 't dònker,
de vergééfsheid & de zìnlóósheid òns òpróept tot het wáágstuk v/d hóóp!
Maar ook dàt is niet alles...
Híer vindt 'n dóórbraak plaats
die ons op onvergetelijke wijze voor ógen wòrdt gestèld
in die gelíjkenis waarin in féite níet de zóón
of de zóóns als hoofdpersoon figureren,
maar de váder......
'n Váder die zijn zoon
ìn àlle vrijheid láát gáán,
hèm níet àchternáloopt of achtervòlgt, maar
die zijn úit àl die levensgevaarlijke ellende terugkerende verloren geachte zoon àl zíet
vóórdàt hij hem ziet, hèm tegemóet loopt, zijn schuldbekentenis onderbreekt èn
'm zònder àfrekening of proeftijd ònvoorwáárdelijk weer
ìn zijn húis opneemt & 'n groot feest
voor hem laat aanrichten -
tot ergernis van de
brave thuisblijver.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende